Pokusné určenie teploty pri činnosti radiátora s regulačným ventilom
Autor: Mgr. Róbert Harmata
Škola: ZŠ Benkova, Nitra
Perex:
Overenie činnosti radiátora s regulačným ventilom a s termostatickou hlavicou.
Predmety:
Fyzika
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Teplomer.
Cieľ:
Cieľom bolo zistiť, či termostatická hlavica funguje správne. Ďalším cieľom bolo zistiť, koľko percent energie by sme na škole ušetrili, ak by sa termostatické hlavice v budove používali správne a boli nastavené na úroveň „ CEZ DEŇ“.
Metodický postup:
Pokusné určenie teploty pri činnosti radiátora s regulačným ventilom a s termostatickou hlavicou
Overenie činnosti radiátora s regulačným ventilom a s termostatickou hlavicou – energetické opatrenia
V škole sme zistili, že spotreba energie pri kúrení s plne otvoreným radiátorom a neregulovaným ventilom na našej škole v našej budove B je 7 GJ denne. Údaje sme sledovali za 24 hodín. Pri odpise nám pomohol pán školník, ktorý nám dovolil nahliadnuť do kotolne a pozrieť si plynové potrubia a regulátory. Rozhodli sme sa nastaviť v celej budove termostatickú hlavicu na úroveň „ CEZ DEŇ“ čo by malo zodpovedať 20 stupňom Celzia. Použili sme aj teplomer a skutočne zisťovali, či termostatická hlavica reguluje teplotu na úroveň 20 stupňov Celzia. V podstate by mala zopínať pri nízkych teplotách a vypínať pri teplote vyššej ako 20 stupňov Celzia. Samozrejme po odchode žiakov zo školy školník efektívne kúrenie znížil alebo odstavil, aby nedochádzalo k stratám energie. My sme sledovali šetrenie počas dňa.
Cieľom bolo zistiť, či termostatická hlavica funguje správne. Ďalším cieľom bolo zistiť, koľko percent energie by sme na škole ušetrili, ak by sa termostatické hlavice v budove používali správne a boli nastavené na úroveň „ CEZ DEŇ“.
Z pokusov sme vyhodnotili správu a fotografie, ktoré si môžete pozrieť aj v našich prílohách.
Žiaci jednej triedy skontrolovali ráno úroveň všetkých radiátorov s regulačným ventilom na stavenie 5, čo zodpovedá 28 stupňom Celzia...radiátor nastavený tak, aby nereguloval teplotu, plný výkon.
Spotrebu odpočítal pán školník a zistili sme spotrebovanie energie 7GJ.
Ďalšie ráno žiaci kontrolovali nastavenie radiátorov na úroveň „CEZ DEŇ“, čo zodpovedá 20 stupňom Celzia.
Spotrebu zistil pán školník a zistili sme spotrebu 6 GJ
Z pokusu vyplýva, že sme ušetrili správnym používaním regulačnej hlavice 14 percent energie počas dňa, čo sa iste prejaví na znížení výdavkov školy za energie.
Rozhodli sme sa zostaviť hliadky, ktoré počas dňa kontrolujú správnu činnosť regulátorov a nastavenie radiátorov. Pri pokuse sme zistili, že žiaci si zmenu teploty ani poriadne neuvedomili , neplytvali sme energiou a vetranie bolo pravidelné intenzívne a nie veľmi dlhé.
V budove je približne 200 radiátorov v 80 miestnostiach.
Termoregulačná hlavica údaje:
Úroveň 3 zodpovedá 20 stupňom Celzia
Úroveň 4 zodpovedá 24 stupňom Celzia
Úroveň 5 zodpovedá 28 stupňom Celzia
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus presne zodpovedá téme súťaže a je detailne spracovaný. Realizovali ho žiaci, ktorí mali možnosť uvedomiť si spotrebu energie vlastným výskumom a tým aj následne prijať efektívne opatrenia."