Ako sa topí ľad
Autor: RNDr. Anna Macková
Škola: ZŠ s MŠ Pliešovce, Pliešovce
Perex:
Motivačný pokus s pozorovaním hladiny pri topení ľadu vedie učiteľov a žiakov k diskusii o tom, čo spôsobuje zvyšovanie hladiny oceánov a dôsledkoch tohto javu.
Predmety:
Fyzika, Biológia, Geografia, Prírodoveda, Vlastiveda
Vek: 6+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: priehľadná nádoba s vodou( ktorú možno pre názornosť zafarbiť), kus ľadu, fotoaparát, fixka
Cieľ:
1. Formulovať k danému problému svoju hypotézu 2. Využíva medzipredmetové vzťahy fyzika-geografia prihľadaní odpovede na otázku: Čo spôsobuje zvyšovanie hladiny oceánov? a aké sú možné následky. 3. Pracovať s dostupnou literatúrou a spracovať informácie z internetu. 4. Diskutovať a nazerať na problém z globálneho hľadiska podľa svojich schopností.
Metodický postup:
1. Učiteľ pripraví pomôcky a zoznámi žiakov s pokusom, ktorý prebieha 2 -3 hodiny na pokojnom mieste v triede (žiaci môžu stále pozorovať)
2. Pred začiatkom topenia napíšu svoju hypotézu o hladine po skončení pokusu
3. Žiaci vyplnia záznam o pokuse.
4. Na fyzike, krúžku alebo na triednickej hodine si vysvetlia fyzikálnu podstatu javu.
5. Na geografiu si pripravia projekt o stave ľadovcov na zemeguli, o prognózach ich úbytku a dôsledkoch.
6. Diskusia o tom, ako môže človek tento proces spomaliť, zvrátiť ?!?
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pokus je názorný a dobre vysvetľuje dôsledky topenia ľadovcov. Téma pokusu je veľmi zaujímavá. Oceňujeme hlavne motivačnú fázu. Na druhej strane tu absentujú podrobnejšie informácie o pokuse tak, aby bol realizovateľný a dostatočne názorný aj pre iných realizátorov."