Separovaním k úsporám
Autor: Bc. Aneta Balošáková
Škola: Základná škola Gessayova, Bratislava 5 - Petržalka
Predmety: Biológia, Matematika, Informatika, Geografia, Etická výchova
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: PC, dataprojektor, písacie potreby, kalkulačka
Cieľ
CIELE: • pochopiť podstatu separácie odpadu (triedením odpadu pomáhame nielen životnému prostrediu, ale aj sebe a to stránke zdravotnej, sociálnej aj ekonomickej) • uvedomiť si, že - vytriedený odpad sa stáva druhotnou surovinou, vracia sa do výroby a tak sa znižujú nároky na prírodné zdroje a energiu, - separáciou sa zabezpečuje materiálové zhodnotenie odpadu, - šetria sa surovinové zdroje; • naučiť sa ako správne separovať odpad • separovať komunálny odpad v priebehu
Metodický postup
Na hodine biológie sa žiaci dozvedia prečo je dôležité separovať odpad a čo sa dá vyrobiť druhotnou úpravou rôznych materiálov (sklo, papier, plasty). V súbore s názvom „Motivácia“ je presne definované čo sa žiakom prezentovalo, aby pochopili dôležitosť triedenia odpadu. Každý žiak dostane formulár, do ktorého najbližší mesiac značí koľko odpadu vyseparoval v ktorý deň. V tabuľke zapíšu tiež počet členov ich rodiny v danej domácnosti. Kvôli kontrole, na začiatku každého týždňa napíše každý žiak koľko vyseparoval s ktorého materiálu. Aby boli žiaci motivovaní, učiteľka matematiky separuje a značí si triedenie odpadu počas 4 týždňoch s triedou. Po uplynutí 4 týždňoch, učiteľka počíta svoje možné
úspory na triedení odpadu na tabuľu (kvôli ukážke počtov). Žiaci majú na spracovanie výsledkov ďalší týždeň po uplynutí triedenia odpadu v domácnostiach. Všetci žiaci prezentujú na hodine svoje výsledky a vzájomne si ich porovnajú. Traja žiaci počítajú svoje úspory na tabuľu.
Každý žiak je hodnotený z matematiky a biológie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Praktický a náučný projekt, ktorého výhodou je dlhšie obdobie trvania. Výhodou je aj názornosť opatrenia, jeho priebehu a konkrétnych výsledkov. Do budúcnosti možno aktivitu ďalej konkretizovať."