Úvod Hra Ekohrozby našej planéty

Hra Ekohrozby našej planéty

Pridané: 29.04.13 Názov: Hra Ekohrozby našej planéty
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov

Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia

Vek: 13+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: Eko hra

Cieľ

Cieľom hry je naučenie a utvrdenie poznatkov z oblasti životného prostredia a chápanie súvislostí medzi spoločenskou potrebou a požiadavkou na úsporu energie, ekonomickými dopadmi úsporných opatrení a v neposlednom rade aj dopadmi na kvalitu životného prostredia. Nejde teda len o osvojenie encyklopedických vedomostí a memorovanie učiva, ale o podporu chápania súvislostí a dlhodobé zapamätanie si učiva v rámci istých logických systémov.

Metodický postup

Postup realizácie aktivity: 

Učiteľ najskôr urobil anonymnú anketu medzi žiakmi, ktorá bola zostavená najmä z otázok, ktoré sa nachádzajú v hre. Na základe vykonaného prieskumu vybral témy, ktoré je žiakom potrebné vysvetliť. Anketa slúžila najmä na zistenie úrovne vedomostí z predchádzajúcich ročníkov v rámci rôznych predmetov. 

Niekoľko vyučovacích hodín bolo venovaných doplneniu chýbajúcich vedomostí, následne bola úroveň žiakmi osvojených novších aj starších vedomostí predmetom spoločenskej hry.

Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:  

Žiaci sa stali účastníkmi brainstormingu, ktorého ústrednou otázkou bolo, prečo vlastne asi EkoFond robí súťaže o energii a jej úsporách, k čomu majú podobné súťaže motivovať, ktoré nástroje - výchovné a vzdelávacie -  súťažiace školy používajú a prečo asi. Žiaci mali analýzou vlastných úvah dospieť k potrebe enviroaktivít v ich živote. Dospeli k tomu, že moderný človek má mať okrem jazykových vedomostí a počítačovej gramotnosti a svojej vlastnej odbornosti určite aj to čo oni nazvali eko- resp. enviro gramotnosť. 

Pri vlastnej hre žiaci boli rozdelení do pätíc. Každá pätica pozostávala z 1 moderátora a 4 hráčov. Moderátor dostal zoznam otázok. Štyria hráči jedno hracie pole a figúrky. Žiakom boli najskôr vysvetlené pravidlá hry. V triede pracovali štyri pätice žiakov a porota s hlavným rozhodcom hry. Otázky v hre boli výlučne z oblasti energie, úspory energie a následkov neúspory energie a konzumného spôsobu života na životné prostredie. 


Možné obmeny aktivít: 

Otázky v hre môžu byť rozšírené na väčší počet, aktivita môže byť  postavená aj na inej klasickej spoločenskej hre modifikovanej na envirotému. 


Hodnotenie aktivity: 

Víťazi pätíc dostali známku výborný za aktivitu.


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Aktivita je zábavná, poučná a poskytuje množstvo informácií prepojením s vedomostnou súťažou. Páči sa nám dobrý spôsob vzdelávania. V rámci projektu však postrádame väčšiu aktivitu žiakov a ich zapojenie do realizácie."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie