Hra Ekohrozby našej planéty
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika, Chémia, Biológia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Eko hra
Cieľ
Cieľom hry je naučenie a utvrdenie poznatkov z oblasti životného prostredia a chápanie súvislostí medzi spoločenskou potrebou a požiadavkou na úsporu energie, ekonomickými dopadmi úsporných opatrení a v neposlednom rade aj dopadmi na kvalitu životného prostredia. Nejde teda len o osvojenie encyklopedických vedomostí a memorovanie učiva, ale o podporu chápania súvislostí a dlhodobé zapamätanie si učiva v rámci istých logických systémov.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Učiteľ najskôr urobil anonymnú anketu medzi žiakmi, ktorá bola zostavená najmä z otázok, ktoré sa nachádzajú v hre. Na základe vykonaného prieskumu vybral témy, ktoré je žiakom potrebné vysvetliť. Anketa slúžila najmä na zistenie úrovne vedomostí z predchádzajúcich ročníkov v rámci rôznych predmetov.
Niekoľko vyučovacích hodín bolo venovaných doplneniu chýbajúcich vedomostí, následne bola úroveň žiakmi osvojených novších aj starších vedomostí predmetom spoločenskej hry.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci sa stali účastníkmi brainstormingu, ktorého ústrednou otázkou bolo, prečo vlastne asi EkoFond robí súťaže o energii a jej úsporách, k čomu majú podobné súťaže motivovať, ktoré nástroje - výchovné a vzdelávacie - súťažiace školy používajú a prečo asi. Žiaci mali analýzou vlastných úvah dospieť k potrebe enviroaktivít v ich živote. Dospeli k tomu, že moderný človek má mať okrem jazykových vedomostí a počítačovej gramotnosti a svojej vlastnej odbornosti určite aj to čo oni nazvali eko- resp. enviro gramotnosť.
Pri vlastnej hre žiaci boli rozdelení do pätíc. Každá pätica pozostávala z 1 moderátora a 4 hráčov. Moderátor dostal zoznam otázok. Štyria hráči jedno hracie pole a figúrky. Žiakom boli najskôr vysvetlené pravidlá hry. V triede pracovali štyri pätice žiakov a porota s hlavným rozhodcom hry. Otázky v hre boli výlučne z oblasti energie, úspory energie a následkov neúspory energie a konzumného spôsobu života na životné prostredie.
Možné obmeny aktivít:
Otázky v hre môžu byť rozšírené na väčší počet, aktivita môže byť postavená aj na inej klasickej spoločenskej hre modifikovanej na envirotému.
Hodnotenie aktivity:
Víťazi pätíc dostali známku výborný za aktivitu.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je zábavná, poučná a poskytuje množstvo informácií prepojením s vedomostnou súťažou. Páči sa nám dobrý spôsob vzdelávania. V rámci projektu však postrádame väčšiu aktivitu žiakov a ich zapojenie do realizácie."