Vyučovanie ekológie hrou
Autor: Mgr. Lenka Šebianová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Biológia, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: papier, plastové fľaše, fotoaparát, počítač, farbičky
Cieľ
Cieľom aktivity je prilákať formou ekohier deti primárneho vzdelávania k envirovýchove a umožniť im ľahšie zapamätanie učiva o vode, odpadoch a energii a podporiť nielen ich mechanickú - krátkodobú , ale aj logickú- dlhodobú pamäť, aby sa naučili postupne chápať veci a javy v ich vzájomných súvislostiach. Hry nepodporujú len prosté memorovanie vedomostí, ale rozvíjajú u detí logické myslenie a encyklopedické vedomosti.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiaci na hodine biológie dostali zadanie, pripraviť rôzne eko-hry pre spolužiakov mladšieho školského veku, ktorí navštevujú primárne vzdelávanie. Aktivita sa odohrala formou partnerského vyučovania. Motivujúcim a aktivizujúcim prvkom pre žiakov bola najmä vlastná fantázia zmysel pre harmóniu farieb a efektívne využitie hracieho priestoru. Pri tvorbe hry bol často použitý aj odpadový materiál- papier, plastové fľaše, textil a pod. Žiaci mladšieho školského veku na našej škole najskôr hry pilotne odskúšali, a po osvedčení sa v praxi, pani učiteľka požiadala autorov hier, aby zdokonalili ešte pravidlá hier a vyrobili oficiálny návod podľa ktorého sa ich hra má hrať. Pri písaní návodov boli inšpirovaní aj návodmi bežných spoločenských hier. Takto vzniklo pexeso o vode, spoločenská hra „Voda, nehnevaj sa“ , Kvíz o vode s vybavením časomeračom z plastových fliaš – na spôsob presýpacích hodín, Hra Kompostáreň a pod. Vyrobené hry sa stali súčasťou didaktických pomôcok na environmentálnu výchovu pre mladší školský vek a manuál návodov sa stal inšpiráciou pre iné základné školy resp. aj materské škôlky ako takého hry vyrobiť a hrať.
Spôsob motivácie žiakov a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní témami z oblasti životného prostredia – vody, odpady a pod. Spôsob spracovania hry bol zväčša tiež inšpirovaní nejakou klasickou spoločenskou hrou.
Obmeny aktivity:
Žiaci zistili, že majú doma už nekompletné sady spoločenských hier, ktoré vhodným doplnením napr. o hracie tablo alebo figúrky je možné znovu použiť. Doplňujúce prvky tvorili tak, že rešpektovali ústrednú tému hier- ochrany životného prostredia a energia a jej úspory.
Hodnotenie aktivity:
Žiaci - autori hier boli hodnotení známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je zábavná, pekne prepracovaná a náučná. Pekné je zapojenie starších detí do vytvárania aktivít pre mladších a využitie odpadového materiálu. Do budúcnosti odporúčame viac sústredenia sa na tému Energia v našom meste."