Rekonštrukcia WC
Autor: Mgr. Jarmila Noelová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
V školskom roku 2012/13 sa uskutočnila na našej škole rekonštrukcia sociálnych zariadení. Rekonštrukcia bola realizovaná s finančnou podporou zriaďovateľa. Súčasťou moderných sociálnych zariadení sú WC s tzv. duálnym systémom splachovania, ktorý ušetrí až 40 % ročnej spotreby vody a výmena vodovodných bariérií za pákové.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
50.00 m3
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Literatúra uvádza, že zvyčajným splachovaním WC spotrebujeme asi 43 l za deň a 7,5 m3 ročne, úsporným je to 32 l denne a 11,5 m3 ročne. Toto je modelová situácia v domácnosti na 1 WC. Vychádzali sme z úvahy, že ak by išlo o WC v domácnosti je ročná úspora asi 4m3 (11,5 m3 - 7,5m3.. Vychádzajúc z faktu, že v škole sa zdržujeme cez deň kratší čas, nie cez víkendy a počas prázdnin odhadli sme ročnú úsporu vody úsporných splachovaním na jedno školské WC 2,5m3. Zrekonštrovaných WC je v škole (realizovaných len v roku 2012) cca 20 v
vrátane urinálov na chlapčenskom WC (Týkalo sa to výhradne 2. poschodia budovy). Z toho vyplýva minimálna ročná úspora asi 50m3 pitnej studenej vody. K úspore vody dochádza aj tým, že miesto klasických bariérií boli na umývadlá vo WC namontované pákové batérie. Okrem tohto opatrenia v škole bolo zrealizované hydraulické vyregulovanie a termostatizácia
vykurovacieho systému celého objektu. Náklady predstavovali čiastku
19 291,14 Eur. Na samotnú rekonštrukciu WC boli vyčíslené náklady vo výške 37 845 Eur.
Finančná náročnosť EO
37845 EUR
Časová náročnosť EO
2 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
Naša škola mala sociálne zariadenie, ktoré vyžadovalo rekonštrukciu nielen z hygienického a estetického hľadiska, ale aj ekonomického hľadiska. Renováciou WC sa očakáva značná úspora vody na škole.Podľa prieskumov analytikov sú najvýznamnejšie straty pri spotrebe vody vo firmách t.j. aj v školách zapríčinené: Toaletami s klasickou nádržkou; Kvapkajúcimi vodovodnými kohútikmi; Pretekajúcimi toaletami; Zastaranými batériami; (Neúspornými práčkami a umývačkami); Nekvalitnými ohrievačmi vody; Staršími sprchami.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, zriaďovateľ, samosprávazriaďovateľ, samospráva
Riešenie
Plán energetického opatrenia:
Naša škola je najstaršou školou v Mestskej časti Bratislava - Ružinov. Napriek pravidlenej starostlivosti a údržbe v rámci chodu školy, niektoré zariadenia je potrebné časom vymeniť za modernejšie a úspornejšie. Rekonštukcia sociálnych zariadení školy bola naplánovaná na tento školský rok
Zapojenie členov tímu a externých subjektov v jednotlivých krokoch:
Rekonštukciu vykonal tím odborníkov - murárov, vodoinštalatérov, obkladačov a pod. Vedenie školy upozornilo žiakov na túto investíciu, ktorej cieľom bola modernizácia školy, avšak bol poverený aj tím žiakov, ktorí na základe inštruktáže učiteľa vykonali po triedach osvetu, ako sa takéto moderné WC používa - najmä systém splachovania - kedy použiť ktorý.
Túto aktivitu sme zvolili vzhľadom k tomu, že sme si boli vedomí, že nestačí mať moderné zariadenie na inštalované, ale je potrebné ho správne aj prevádzkovať. Inštruktážny tím bol vytvorený žiakmi sekundárneho vzdelávania.
Rekonštrukcia sociálnych zariadení sa týkala druhého poschodia na škole. Modernizácia týchto priestorov v iných častiach školskej budovy ako aj rekonštrukcia spŕch bola vykonaná už v predchádzajúcom období.
Finančné náklady spojené s rekonštrukciou hradil náš zriaďovateľ Miestny úrad Bratislava - Ružinov.
V súčasnom období má škola zrekonštruované všetky WC okrem 1. poschodia a rekonštrukciou prešli aj sprchy pri šatniach pri telocvični.
Ďalšie využitie EO
Učivo "Význam vody pre človeka" sa vyučuje primerane veku nielen v rámci sekndárneho vzdelávania, ale už aj v rámci primárneho vzdelávania. Ide najmä o premety chémia, biológia a prvouka. Voda je strategická surovina budúcnosti, je s ňou potrebné nakladať úsporne a ekologicky prijateľne. Žiaci sa učia nielen o vodnej energii, o význame vodných ekosystémov ale aj o význame pitnej vody pre živé organizmy.
Komunikácia EO
Žiaci absolvovali inštuktáž - v skupinách s praktickou ukážkou prepočtu spotrebovanej vody. V triedach boli rozdané vývesné oznamy - letáčiky, ktoré informovali o dôvodoch prečo šetriť s vodou a ako sa to dá najmä u nás na škole.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Dané opatrenie malo bezpochyby prínos v rámci úspory vody na škole a skultúrnenia jej sociálnych zariadení. Oceňujeme, že žiaci boli zapojení do informovania spolužiakov. Na druhej strane chýba väčšie prepojenie medzi aktivitou žiakov a školou, interaktivita medzi žiakmi a ich samostatná činnosť. Rekonštrukcia WC bola záležitosťou vedenia školy."