Úvod Energia v škole Trieda Metamorfózy odpadu

Metamorfózy odpadu

Pridané: 14.09.12 Názov: Metamorfózy odpadu
Autor: PaedDr. Antónia Snehotová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov

Perex:
Cieľom aktivity bolo naučiť deti v priamom vyučovaní, že aj deti samotné môžu odpadu vdýchnuť "druhý život" v podobe hračiek, ale aj iných úžitkových predmetov. V rámci aktivity sme venovali pozornosť možnosti druhotne spracovávať suroviny - odpadový papier, odpadový textil,odpadový plast atď.Pozornosť sme sústredili aj na bioodpad produkovaný zo školskej záhrady a školského dvora.

Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
1450.00 kg recykl.

Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Počet kg zozbieraného starého papiera - z evidencie od koordinátorov environmentálnej výchovy na škole odhad vyprodukovaného bioopadu v rámci školskej záhrady a školského dvora - najmä produkcia opadaného lístia odhad použitého odpadu z plastov a z textilu odhad vyzbieraných tužkových batérií - 1 kontajner

Finančná náročnosť EO
10 EUR

Časová náročnosť EO
10 mesiac/mesiacov

Východiskový stav
Na škole a v domácnosti je mnoho vecí, ktoré by niektorí z nás vyhodili do odpadu. Touto aktivitou sme chceli poukázať na to, že aj odpad môže "prežívať svoj ďalší život" a veci z neho naďalej slúžiť doma alebo v škole deťom, rodičom, starým rodičom či učiteľom. S minimálnymi nákladmi veciam "vdychujeme nový život", dostávajú nové poslanie a účel. Znižujeme produkciu odpadu, tým že recyklujeme, šetríme miesto na skládkach odpadu, a užitočne zhodnocujeme surovinu z odpadu. Redukujeme takto aj množstvo odpadu, ktoré by inak skončilo v spaľovni odpadov.

Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník,

Riešenie

Na úvod aktivity žiaci zhodnotili pod vedením učiteľa, aké druhy odpadu sa produkujú na našej škole (v budove, v  školskej záhrade, na školskom  dvore, v školskej jedálni) a ako by ich bolo možné zhodnotiť.

Biologický odpad sa produkuje v areáli školskej záhrady a v rámci zelene vysadenej v okolí budovy školy  a  areálu školy. Biologický odpad žiaci pod vedením p. učiteľa Zárubu a p. školníka sústreďujú každoročne do kompostoviska, kde vzniká kompost. Zdrojom bioodpadu sú odpady z údržby stromov a zelene v školskej záhrade a najväčšia produkcia bioodpadu je na jeseň z opadaného lístia zo stromov. Takáto likvidácia je nielen ekologická a ekonomická, ale údržba chodníkov od opadaného lístia znižuje výrazne u okoloidúcich vrátane detí riziko úrazu pošmyknutím.

Odpadový papier deti zbierajú do pristaveného kontajnera pri škole. Organizovaný zber starého papiera má na našej  škole dlhoročnú tradíciu, spolupracujeme so Zbernými surovinami  a finančný výťažok z neho sa používa na obnovu knižného fondu v školskej knižnici.

Zo zvyškov farebného papiera deti vyrábajú vianočné pozdravy, veľkonočné pozdravy, gratulácie ku Dňu matiek, bižutériu, makety miest, hračky.

Odpadový textil, niť, ihla a nožnice, dobrý nápad pani učiteľky to boli prvé predpoklady na to, aby  deti zhotovili novú hračku z textilu - rybu.  Vo vyhotovenej hračke z odpadu sa snúbi fantázii pani učiteľky a vlastná fantázia a  zručnosť deti. Deti vyrobili hračku, ktorá má ľahkú údržbu, deti sa pri hre s ňou nemôžu zraniť a jej výroba sa zrealizovala za minimálnych nákladov. Batikovanie, viazanie starých tričiek im dalo novú podobu.

Deti zhotovili aj niekoľko iných praktických vecí do domácnosti - dekoratívne ťažidlo  na papier vyrobené  z kameňa, textilné dekorácie, tapisérie na stenu a pod. A to všetko s použitím odpadovej suroviny.

Odpadové plasty tiež našli pomocou detských rúk svoj druhý život v podobe dekoratívnych svietnikov, bábik. Deti vyrobili z odpadových drôtikov šperky. Z plastovej nádobky od jogurtu sa  stal kvetináč.

Deti separovali aj nebezpečné tužkové batérie do osobitného kontajnera. Tento nebezpečný odpad škola odovzdala spracovateľovi.

 

Ďalšie využitie EO

Na našej škole vyučujeme predmet Práca s materiálom. Z pedagogického hľadiska je prínos pre dieťa v niekoľkých rovinách. 1. Deti sa učia bežným zručnostiam pre život, ktoré budú potrebovať napr. v domácnosti - šitie, strihanie, 2. predmet dáva deťom obrovský priestor pre uplatnenie ich vlastnej fantázie a príležitosť pre kombinovanie. 3. škola, keďže používame ako materiál odpad, šetrí náklady na materiál potrebný na prípravu na hodiny a v neposlednom rade žiaci dostávajú dobré "lekcie" do života" ako ekonomicky a ekologicky nakladať s odpadom. Šetrí sa nielen surovina, ale aj energia. Táto aktivita bola previazaná aj s predmetom Svet práce, kedy deti pomáhali zhrabovať opadané lístie, sadiť nové kríky v areáli školy.

Komunikácia EO

Úžitkové predmety, ktoré deti zhotovili z odpadu, boli vystavené v priestoroch školy k nahliadnutiu pre ostatných žiakov, pedagógov, rodičov, ale aj budúcim pedagógom - študentom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského, ktorí k nám chodia na prax ako do tzv. Fakultnej školy. Dokonca aj scéna pre účely Školskej akadémie - pre rozprávku "Hľadá sa Nemo" bola zhotovená z odpadu rukami žiakov pod vedením učiteľa. Chceli sme tým byť príkladom dobrej praxe aj pre budúcich pedagógov a podnietiť ich v ekologických aktivitách napríklad aj v rámci ich budúceho pôsobenia v školstve.


Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Aktivity v rámci energetického opatrenia sú vzájomné previazané, tvorivým a interaktívnym spôsobom deti pozvoľna učia šetrnosti a vzťahu k životnému prostrediu. Na druhej strane by však bolo vhodné zvýšiť inovatívnosť opatrení, nakoľko zber papiera, použitých batérií a opadaného lístia patria skôr k dlhoročným, "klasickým" školským činnostiam žiakov. Cenná je tvorivosť a vytváranie nových, milých predmetov, o to viac, ak je žiakom popri ich tvorbe náležitým spôsobom (s ohľadom na vek) vysvetlený aj zmysel šetrenia energie."

Hodnotenie:

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie