Ekologická polícia zasahuje
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Perex:
Cieľom aktivity je, aby si žiaci uvedomili priamo v praktickom živote možnosti úspor energie a vedeli ich aj kvantifikovať Cieľom je tiež osobná účasť samotných žiakov na beznákladových opatreniach školy a získanie správnych návykov vo vzťahu k šetreniu energie.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
926.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
10% zo sumy nákladov na energie - február 2012
Platba školy za elektrinu 623 eur a za teplo preddavkovo - za február cca 8640 eur.Spolu 9263 € ; z toho 10% je 926 €
Finančná náročnosť EO
10 EUR
Časová náročnosť EO
25 deň/dní
Východiskový stav
Samotný nesprávny postoj a správanie žiakov pri využívaní energie na škole môže zvyšovať náklady školy na energie o 10%. Týka sa to najmä kvapkajúcich vodovodov, nesprávneho postoja k separovaniu odpadov, plytvania papiera, zlého využívania denného svetla a zbytočného svietenia, zlej prevádzky niektorých technických zariadení, zakrývania radiátorov ale aj samotnej celkovej čistoty v priestoroch školy.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy,
Riešenie
1. Rozdelenie úloh- prípravná fáza
Členovia žiackeho parlamentu pod vedením p. učiteľa Mgr. Katuša vytvorili na škole 3 hliadky, ktoré po dobu 1 mesiaca monitorovali ekologické správanie žiakov najmä vo vzťahu k úsporám energie na škole. V rámci tejto akcie sme chceli žiakov presvedčiť, že šetriť sa dá nielen novými investíciami, ale aj správnou údržbou a prevádzkou budovy, na ktorej sa podieľajú aj oni. Disciplína a poriadok sú tiež nástroje schopné prinášať svoje "ovocie" v podobe ušetrenej energie, či už je to úspora vykurovacieho média, spotrebného materiálu, zásob vody a pod.
2. Realizačná fáza - Monitoring prebiehal formou súťaže „Ekologická polícia zasahuje“, kde sa sledovalo napr. správne vetranie v triedach, optimálne využívanie osvetlenia, separovanie odpadu, režim počítačov, poriadok v triedach aj v iných spoločných priestoroch školy. Žiaci pripravili farebné vývesky na podporu separovania odpadov. Žiakom na hodinách fyziky boli prezentované informácie o formách úspory energie, ale aj niektoré číselné údaje súvisiace s touto témou. Žiaci mali k dispozícii aj pexeso ekolamp, ktoré si napriek vyššiemu veku radi zahrali. Tejto hre však predchádzal výklad odborného textu, ktorý bol súčasťou pexesa. Škola zabezpečila pre deti 1. stupňa environmentálne poviedky - Darček pre Lukáška; Kamilková ulica; Modrý ostrov; Nádej pre Kasmakov, Rozpoviem Vám tajomstvo o životnom prostredí; Spoločne, Taká spara, Braňo je šampión, Vy nádherné lastovičky! a Losos z Červenej bystriny, ktoré majú zvýšiť environmentálne povedomie u detí mladšieho školského veku. Tieto poviedky vydala Európska únia.Súčasťou modulu bolo aj upozorniť deti v rámci environmentálneho kalendára na podujatia resp. dôležité dátumy vo vzťahu k energii, resp jej udržateľnosti aj úsporám.
3. Vyhodnotenie:
Úspory školy sme vyčíslili na základe expertného odhadu. Očakávame, že efekt úspory môže v budúcom období vzrásť, ak sa podarí aspekt šetrenia dostať do trvalého vedomia žiakov. Očakávame, že ich myslenie v číselných reláciách a spôsob šetrenia euro k euro, bude dobrým vkladom pre nich ako budúcich dobrých hospodárov nielen na škole alebo aj doma.
4.Posúdenie spätnej väzby
Súťaž „Ekologická polícia zasahuje“ vyhodnotil žiacky parlament a očakáva sa v rámci trvalej udržateľnosti tohto modulu podobnú činnosť vykonávať aj počas ďalších školských rokov. Žiaci si uvedomili, že už len zmenou ich správania a postoja k využívaniu energie môže znížiť spotrebu energie v škole až o 10%. Úsporu sme chceli zvýšiť aj inštalovaním reflexných fólií za radiátory, žiaľ reakcia od dvoch oslovených potenciálnych sponzorov bola negatívna.
Ďalšie využitie EO
Možnosti úspor energie boli prezentované na hodinách fyziky a techniky. Žiaci boli oboznámení nielen s rôznymi formami šetrenia energie, ale aj číselnými a percentuálnymi hodnotami vo vzťahu k úsporám energie.
Komunikácia EO
Žiaci pod vedením p. učiteľky Ing. Rovnej inštalovali na škole výstavu o šetrení energiou - s cieľom oboznámiť sa ako a koľko možno ušetriť. Výstavu si pozreli deti z tried 1. a 2. stupňa, ale aj ostatní zamestnanci školy. Na výstave bol vymedzený priestor aj téme Rok 2012 - Medzinárodný rok trvaloudržateľnej energie pre všetkých, ktorý vyhlásila OSN. Žiacky parlament pripravil aj výzvu do školského rozhlasu k celosvetovej akcii Hodina Zeme (31.3.2012), ktorá bude ešte len vyhlásená pre žiakov našej školy posledný marcový týždeň. Žiaci pod vedením p. učiteľky Rovnej pripravili Environmentálny kalendár 2012, kde je niekoľko zaujímavostí vo vzťahu k úsporám energie.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita ponúka ucelený pohľad na danú problematiku a vo všetkých fázach navzájom prepája realizované opatrenia. Zvlášť oceňujeme zameranie sa na zmenu myslenia a prístupu žiakov k šetreniu energie. Pre ešte lepšie výsledky odporúčame konkretizovať zistenia a opatrenia ekologickej polície, prípadne upresniť vyčíslenie dosiahnutých úspor."