Rovesnícke vzdelávanie k minimalizácii spotreby energií v škole
Autor: Ing. Eva Berecinová
Škola: Základná škola s materskou školou Tušická Nová Ves 64, 072 02, Tušická Nová Ves
Perex:
Aktívni jednotlivci školy navrhli jednoduché možnosti šetrenia energie v škole - vypracovali jednoduchý bulletin s úspornými opatreniami súvisiacimi so šetrením vody, plynu a elektriny. Pripravili si prezentáciu, kde vysvetlili žiakom možnosti ako neplytvať energiou v školských priestoroch. Žiakom do tried sa odovzdal bulletin s návodmi úsporných krokov, ktoré by mali dodržiavať aj žiaci, aj zamestnanci školy.
Vedenie školy realizovalo rekonštrukciu priestorov školy výmenou starých okien.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
0.00 ine
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
prepočet úspory sa vyhodnotí v mesiaci apríl 2013 po zistení skutočných finančných nákladov na úhradu faktúr za jednotlivé dodané energie
Finančná náročnosť EO
0 EUR
Časová náročnosť EO
12 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
- kvapkajúce kohútiky a plytvanie vodou,
- pretekajúca strecha, staré okná, radiátory a osvetlenie v triedach,
- nesledované vetranie a svietenie, zaťahovanie žalúzií,
- nevyužívanie zachytávania dažďovej vody
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy,
Riešenie
- vedenie školy zrealizovalo v priebehu školského roka rekonštrukčné práce v budove školy,
- školník pravidelne sleduje spotrebu energií, kontroluje dodržiavanie úsporných opatrení,
- starší žiaci školy pripravili pre rovesníkov vzdelávanie formou premietnutia a prezentovania
praktických možností šetrenia energií v škole,
- ekohliadky vyhlásili súťaž o "naj" triedu v uvedenej oblasti s pravidelným monitoringom dodržiavania
navrhnutých krokov v brožúre "Minimalizácia spotreby energie v škole",
- ekohliadky monitorujú a vyhodnocujú sposob vetrania, svietenia, používania žalúzií a dodržiavanie konkrétnych úsporných krokov uvedených v brožúre pre žiakov v triedach.
Ďalšie využitie EO
Matematika - prepočty a porovnanie spotreby vody,plynu a elektriny za predchádzajúci kalendárny rok a rok 2013 - percentuálne vyhodnotenie; Technická výchova - výroba nápisov na šetrenie vody a elektriny, výroba bulletinu pre triedy; Ekologická výchova - zachytávanie dažďovej vody do vybudovaného dažďového vodojemu a záznamy o ušetrení množstva vody v litroch; Informatika - príprava prezentácie na propagáciu šetrenia energie v škole a jej odpezentovanie rovesníkom; Slovenský jazyk - relácia v školskom rozhlase k svetovému Dňu vody.
Komunikácia EO
- prezentácia o energii a informácie o navrhovaných úsporných opatreniach - relácia v školskom rozhlase - bulletin - vyhodnocovacie tabuľky monitoringu ekohliadok dodržiavania úsporných opatrení v triedach - príspevky do školského časopisu
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita jednoznačne zodpovedá kritériam riešenia celkovej úspory energie v budove. Veľkým kladom sú konkrétne zrealizované energetické opatrenia, rovesnícke vzdelávanie pomocou spracovaného bulletinu a prepojenie aktivít s vyučovaním. Do budúcnosti by bolo vhodné zapojiť i širšiu-mimoškolskú komunitu."