SOS volá Zem
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Občianska náuka
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Prezentácia SOS volá Zem s filmom Eko-pohľad na Zem, pracovný list SOS volá Zem, PC, spätný projektor alebo interaktívna tabuľa
Cieľ
Žiak vie: • Pozorne počúvať, posúdiť informácie z médií (filmu) a zaujať k nim stanovisko. • Vysvetliť pojem globálne ekologické problémy. • Uviesť príklady globálnych ekologických problémov nielen v svetovom meradle, ale aj v obci a regióne. • Pomenovať najväčších znečisťovateľov ovzdušia, vody a pôdy. • Uviesť, vplyv znečisťovania životného prostredia na zdravie ľudí. • Aplikovať informácie získané z médií pri tvorbe balady (literárneho žánru). • Pozná znaky balady a vie ich aplikova
Metodický postup
Názov aktivity: SOS volá Zem
Učivo: Balady/Znečisťovanie a poškodzovanie životného prostredia
Tematický celok: Poézia/Naša obec, náš región, naša vlasť
Predmet: slovenský jazyk a literatúra/občianska výchova
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 2 vyučovacie hodiny
Cieľ:
Žiak vie:
· Pozorne počúvať, posúdiť informácie z médií (filmu) a zaujať k nim stanovisko.
· Vysvetliť pojem globálne ekologické problémy.
· Uviesť príklady globálnych ekologických problémov nielen v svetovom meradle, ale aj v obci a regióne.
· Pomenovať najväčších znečisťovateľov ovzdušia, vody a pôdy.
· Uviesť, vplyv znečisťovania životného prostredia na zdravie ľudí.
· Aplikovať informácie získané z médií pri tvorbe balady (literárneho žánru).
· Pozná znaky balady a vie ich aplikovať pri tvorbe balady.
· Charakterizovať sociálnu baladu.
Forma: skupinová práca
Výstup: pracovný list, sociálne balady o globálnych ekologických problémoch (budú súčasťou Čítanky o energiách pre 6. ročník základných škôl)
Scenár prvej vyučovacej hodiny (občianska výchova):
1. Oboznámenie s témou hodiny.
2. Žiaci si pozrú film Eko-pohľad na Zem, ktorý bol vytvorený v roku 2011 ako jeden z výstupov projektu E-vízia v rámci súťaže pre II. stupeň ZŠ na tému Energia u nás doma, ktorú organizovala spoločnosť Ekofond (bude v prílohe ako súčasť prezentácie SOS volá Zem).
3. Po vzhliadnutí filmu budú pracovať v skupinách. Každá skupina vypracuje pracovný list, ktorý nadväzuje na informácie obsiahnuté vo filme (príloha).
4. Vyhodnotenie úloh pracovného listu.
5. Reflexia žiakov – čo sa naučili o globálnych ekologických problémoch, ako vnímali informácie z média...
Scenár druhej vyučovacej hodiny (slovenský jazyk a literatúra):
1. Hodina SJL nadviaže na hodinu občianskej výchovy, na ktorej sa žiaci oboznámili s globálnymi ekologickými problémami.
2. V rámci SJL sa na tému globálnych ekologických problémov pozrú očami spisovateľov sociálnych balád. Budú pracovať v skupinách a každá skupina si vyberie jeden ekologický problém. Potom vytvoria sociálnu baladu (baladu zbavenú rozprávkových čŕt, ktorá hovorí o ťažkom osude ľudí, vojne, biede, osamelosti ...) na zvolený ekologický problém. Teda budú aplikovať informácie z dokumentárneho filmu do umeleckého diela.
/kritérium hodnotenia: správnosť – dodržanie znakov balady (veršované dielo, jednoduchý pochmúrny dej, končí sa tragicky), dodržanie témy, originalita/
3. Vytvorené diela jednotlivé skupiny predstavia na projektovom dni (Ak nie je aktivita SOS volá Zem realizovaná v rámci projektu, tak na konci hodiny.)
Aktivitu je možné realizovať aj v iných ročníkoch, napr. v deviatom ročníku na biológii v učive o ekológii. Zmeniť sa môžu aj literárne útvary – jedna skupina môže tvoriť baladu, druhá poviedku, ďalšia báseň ... (to je možné až vo vyšších ročníkoch). Tam by sa potom musel upraviť aj pracovný list, ktorého náročnosť bola prispôsobená žiakom šiesteho ročníka.
Aktivita je dosť náročná najmä na tvorivosť žiakov, preto je vhodná skupinová práca. Pozitívom je využitie filmu ako zdroja informácií pri tvorbe umeleckého textu, žiaci nemusia vždy na hodinách pracovať s textami. Aby mohli v živote uspieť, musia sa naučiť nielen čítať s porozumením, ale aj počúvať s porozumením.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pozitívnym prínosom aktivity je rozvíjanie viacerých schopností žiakov naraz, ich aktivita a netradičnosť metódy. Na druhej strane však pri realizácii aktivity absentuje prepojenie s témou šetrenia energie a s praxou. Otázny je tiež rozsah a zapamätateľnosť získaných informácií."