The environmental problems people in Kenya
Autor: RNDr. Mgr. Ľubica Hildebrandová
Škola: Základná škola Jána Palárika Majcichov, Majcichov
Predmety: Cudzí jazyk, Geografia
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Prípravná fáza: PC, dataprojektor, pripojenie na internet, krátke videozáznamy (stiahnuté z www.youtube.com), prezentácia - Environmentálne problémy. Realizačná fáza: PC, dataprojektor, PC
Cieľ
1. Poukázať na dôsledky zmeny klímy antropogénnou činnosťou vyspelých regiónov sveta a na život jednej z ohrozených oblastí sveta, kde základné životné potreby nie sú samozrejmosťou (energia, pitná voda, kanalizácia...). 2. Klásť dôraz na úsporu energie, separovanie druhotných surovín a tak svojou aktívnou činnosťou znížiť ekologickú stopu každého z nás.
Metodický postup
Beseda bola určená žiakom:
7. ročníka:
Vyučovací predmet: Geografia, Tematický celok: Afrika, Podcelok: Stredná Afrika
Časť: Environmentálne problémy obyvateľov strednej Afriky
9. ročníka:
Vyučovací predmet: Zemepis, Tematický celok: Vybrané makroregióny sveta
Podcelok: Premeny sveta + Vybrané oblasti a regióny sveta
Časť: Globálne ekologické problémy + Stredná a južná Afrika
Prípravná fáza:
1. Diskutovať so žiakmi o problémoch obyvateľov strednej Afriky (najmä jej východnej časti) - environmentálne problémy, školstvo, zdravotníctvo, sociálna starostlivosť... (dôsledok).
2. Hľadať príčiny vzniknutých problémov a formou brainstormingu navrhovať riešenia problémov.
3. Diskutovať so žiakmi o ekonomickej činnosti nadnárodných spoločností v tejto časti sveta a dôsledkoch činnosti nadnárodných spoločností pre život obyvateľov (napr. problémy s pitnou vodou - nadnárodné spoločnosti pre svoju činnosť odvádzajú zdroje pitnej vody pre svoje ekonomické aktivity - napr. zalievanie skleníkov...).
4. Porozprávať žiakom, že čo je pre nás samozrejmosťou (spánok, potrava, pitná voda, energia, kanalizácia, elektrospotrebiče, zariadenie domácnosti..., to v tejto oblasti je vzácnosťou.
5. Premietnuť žiakom krátke videoukážky stiahnuté z www.youtube.com o realite života obyvateľov Afriky (veľa žiakov po pozretí ukážok malo slzy v očiach alebo plakali - za svoje emócie a slzy sa ani jeden z nich nehanbil).
Na základe filmových ukážok žiaci medzi sebou zorganizovali dobrovoľnú zbierku - "Lopta pre Afriku", z ktorej boli zakúpené 2 futbalové lopty, 2 hustilky a EKO hračky a darované prostredníctvom Bensona rehabilitačnému centru v Kibere.
Realizačná fáza:
1. Beseda s Bensonom Alumbasim Timonom - v anglickom jazyku (tlmočená učiteľom geografie).
2. Žiaci sa naučili pieseň: Jambo Bwana - v svahelčine.
3. Diskusia - žiaci kládli (niektorí aj v AJ) otázky, na ktoré im bolo odpovedané.
Po skončení besedy žiaci odovzdali svoje darčeky pre rehabilitačné centrum v Kibere.
Beseda medzi žiakmi mala veľký ohlas, pýtajú sa na Bensona (momentálne je v Kibere), či príde v júni, keď sa vráti na Slovensko opäť medzi nich. Ani on na nich nezabúda a v každom maily a telefonáte sa pýta na mojich žiakov. Vraj máme úžasných študentov.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi oceňujeme, že aktivita netradične podchytila dôležitú otázku spotreby energie vyspelými krajinami na úkor krajín tretieho sveta. Návšteva zaujímavého hosťa bola výborne využitá, do diskusie na širokú a komplexnú tému vniesla konkrétny obsah, čo na žiakoch určite zanechalo dojem. Slabšou stránkou aktivity je nižšia miera inovatívnosti a tiež súvis s témou "Energia v našej škole"."