Žiaci, staňme sa energiou.
Autor: Mgr.Iveta Jakubová
Škola: Základná škola, Handlová
Predmety: Fyzika, Chémia, Výchova umením, Matematika, Informatika, Prírodoveda, Etická výchova
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: počítač, interaktívna tabuľa,výkresy, farebný papier, nástenný panel, fixky,krepový papier, farebné tričká
Cieľ
1.Vedieť vyhľadať informácie z internetových zdrojov o výrobe energie z obnoviteľných zdrojov. 2.Zistiť, aké sú dôvody plytvania energie a ako šetriť energiu v škole.3. Naučiť sa vytvoriť prezentáciu v programe Power Point a výstižné nástenné panely.4. Zverejniť výsledky projektu na oficiálnej webovej stránke školy.5.Ozrejmiť význam energie pre ľudský život a zistiť, ktoré výroby energie je pre ľudstvo najekologickejšie.6.Prehĺbiť a rozšíriť teoretické poznatky a vedieť ich prezentovať. 7.
Metodický postup
Úvod
"Nechoď vždy len po vychodených cestách, lebo vedú len tam, kde už boli iní."
A.G.Bel
Vyučujúca motivovala žiakov , poukazovala na silu ľudí spoznávať a skúmať nové cesty,cesty ktoré majú viesť ľudí k novým myšlienkam a vedomostiam. Netreba sa ľutovať a závidieť, treba stúpiť na novú cestu poznania, skúšať niečo nové, nepoznané. Vychodené cesty prejdeme a postavíme nové.
Prípravná fáza
Pred uskutočnením aktivity pripravila spolužiačka organizačného tímu žiakom prezentáciu v Power Pointe o obnoviteľných zdrojoch energie a uviedla informácie ako sa dá šetriť energia v škole. V prezentácii zostavila otázky na zamyslenie: "Ako sa dá ušetriť energia v triede? Ako sa dá ušetriť energia v PC učebni? Ako sa dá ušetriť energia v kuchyni? Ako sa dá ušetriť energia v šatni, WC?" Otázky pripravila formou kvízu na interaktívnej tabuli, kde žiaci vyberali z ponúknutých možností správnu odpoveď. Odpovedať mohol jeden žiak s vlastným teoretickým výkladom k otázkam, pričom žiak môže byť hodnotený ako jednotlivec, môže prebehnúť frontálne opakovanie, alebo práca v skupinách po štyroch žiakoch.Vyučujúci určí pravidlá hodnotenia v skupinách a frontálnom skúšaní.
Realizačná fáza
Na základe získaných vedomostí bolo cieľom žiakov pripraviť simulačnú hru o energii v troch krokoch:1. Farba je energiou. 2. Stať sa energiou (pantomíma)". 3. Šetríme energiu. Simulačná hra ponúka žiakom stať sa jej hráčmi, teda "Stať sa energiou."Organizačný tím žiakov pripravil v triede päť farebných stolov a usporiadal ich do pracovného tvaru písmena U. Každá farba stola mala presne podľa farby určené, aký zdroj energie prezentuje. Na každom stole boli pripravené tričká danej farby, farebné papiere a čierne fixky.
Prvý krok:" Farba je energiou." V prvom kroku si žiaci v triede určili pracovný tím po štyroch hráčoch, vybrali farbu stola ( biela, červená, žltá, modrá, zelená) a obliekli si farebné tričká. Farba prezentovala energiu, ktorej boli hráčmi a spolužiakom prezentovali , čím je ich energia zaujímavá a aké má výhody pre ľudí. Odpovedá každý žiak po dohode s hráčmi v tíme. Odpoveď musí byť výstižná, presná a časovo limitovaná.
Druhý krok: "Pantomíma s názvom Stať sa energiou."V druhom kroku hráč(i) pantomímou "Stať sa energiou" prezentovali výhody a nevýhody svojej energie a ostatní žiaci tímu hádali, čo hráči stvárňujú. Žiaci môžu prezentovať pantomímu ako jednotlivec, alebo aj celá skupina. Hodnotení sú hráči s pantomímou "Stať sa energiou", ale aj tím ktorý pantomímu uhádol.
Tretí krok: "Šetríme energiu." V treťom kroku žiaci napísali na farebný papier vlastné nápady a návrhy na šetrenie energie v škole. Štyri najdôležitejšie úspory energie v triede, na chodbe, v šatni, WC, PC učebni, exteriéri prezentovali na nástennom paneli. Hodnotíme nápady, ktoré sa neopakujú a zodpovedajú teoretickým poznatkom. Najkreatívnejší nápad a jeho zdôvodnenie je bodované ako bonus.
V simulačnej hre zvíťazila skupina modrých hráčov, ktorí hrali"Energiu z vody." Hráči najlepšie prezentovali výhody a nevýhody energie a návrhy na šetrenie energiou v škole prezentované na nástennom panely.
Hodnotenie aktivity
Do aktivity sa zapojili žiaci 9. ročníka. Aktivitu hodnotíme pozitívne, žiaci sa oboznámili s obnoviteľnými zdrojmi energie a spôsobmi šetrenia energiou hravou formou. Žiaci veľmi zodpovedne pripravili prostredie na aktivitu a vyhľadávali teoretické poznatky. Veľmi zaujímavo a presvedčivo zvládli pantomímu v druhom kroku, kde žiaci do jednej minúty uhádli pantomimickú otázku prezentovanú žiakmi.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita výrazne podporuje interakciu zapojených žiakov, obsahuje rôznorodé aktivity, je detailne popísaná a dobre prepracovaná, rozvíja viacero schopností a zručností."