Úvod Dvojitá tvár Zeme. Smutná skutočnosť súčasnosti.

Dvojitá tvár Zeme. Smutná skutočnosť súčasnosti.

Pridané: 13.05.13 Názov: Dvojitá tvár Zeme. Smutná skutočnosť súčasnosti.
Autor: Mgr. Elena Kaštelyová
Škola: Základná škola s materskou školou, Bratislava 3 - Nové Mesto

Predmety: Výtvarná výchova, Prírodoveda, Etická výchova

Vek: 12+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: druhotný odpadový materiál (staré noviny, doska, škatuľa, rolky z toaletného papiera, škatuľky z čaju, PET fľaše...), nožnice, papier, temperové farby, lepidlo, krepový papier, farbičky

Cieľ

Cieľom projektu bolo priviesť žiakov k zamysleniu a tvorivej práci tak, aby svojou výslednou prácou poukázali na problémy životného prostredia a mohli ňou motivovať malých aj veľkých k ochrane prírody.

Metodický postup

Samotnej práci žiakov predchádzala vyučovacia hodina venovaná teórii o ekologických problémoch a znečisťovaniu životného prostredia. Žiaci zozbierali a priniesli z domu rôzny odpadový materiál. Formou brainstormingu sme spísali všetky nápady žiakov, z ktorých sme spoločne vyselektovali tie, ktoré budeme vedieť zrealizovať. Začali sme stavať maketu mesta rozdeleného na dve polovice. Jedna polovica predstavuje čisté prostredie, kde sa dodržiava čistota, využíva sa ekologickejšia forma výroby energie, rastliny a stromy kvitnú a zelenajú sa. V druhej polovici makety sa nachádza veľké smetisko, spaľovňa, havarované lietadlo, z ktorého vyteká palivo do vody. Celá táto strana je, oproti prvej časti, bezfarebná a ladená dosiva. Pre uvedomenie si závažnosti ekologických problémov je znečistená časť mesta väčšia a pustejšia. Väčšia preto, aby si ľudia uvedomili potrebu ochrany životného prostredia, pretože o niekoľko desaťročí  sa im ich ľahostajnosť môže zle vyplatiť. Pustotou a bezfarebnosťou sme chceli zdôrazniť, že v znečistenom prostredí sa nežije dobre a nedarí sa ani rastlinám a živočíchom. Projekt má predstavovať akýsi „výstražný prst“ pre ľudí.


Pri realizácii makety sme postupovali nasledovne:

1.      Podkladom pre maketu bola doska, na ktorú sme dali novinový a krepový papier. 

2.      Stromy: Z kartónu od vajíčok sme vystrihli kmene stromov, na ktoré sme nalepili pokrčený novinový papier. Na stromy, ktoré mali byť umiestnené v čistej časti, sme dali zelený krepový papier a farebné kvetiny vystrihnuté z papiera. Stromy v znečistenej oblasti zostali sivé (novinový papier), čím sme zdôraznili protiklad.  

3.      Paneláky: Na škatuľky od čaju, liekov sme lepili krepový papier, na ktorý sa ešte prilepili okná. 

4.      Spaľovňa: Väčšiu škatuľu sme obalili sivým krepovým papierom, rolky z toaletného papiera predstavujú komíny na streche, z ktorých vychádza dym vyrobený z novinového papiera.  

5.      Lietadlo: Opäť sme použili rolku z toaletného papiera, kartón a temperové farby.

6.      Smetisko: Novinový papier, na ktorý sme prilepovali papieriky.

7.      Solárne kolektory: Rozlomili sme plastovú tácku na niekoľko menších častí a prilepili na strechy panelákov.




Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Oceňujeme pekný nápad a prácu detí. Teoreticky podchytené a pre deti ľahko uchopiteľné. Bolo by však vhodné realizovať niečo podobné na danú tému Energia v našom meste."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie