Ekodom
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Biológia, Výtvarná výchova, Výchova umením, Informatika, Občianska náuka, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 8+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Počítač, odborná literatúra
Cieľ
1.Oboznámiť žiakov s možnosťami úspor energie, upriamiť ich pozornosť na využívanie obnoviteľných prírodných energetických zdrojov. 2.Podporiť rozvoj zručností v oblasti práce s informačno-komunikačnými technológiami. 3.Rozvíjať tvorivosť žiakov,ich samostatné myslenie, nápaditosť, flexibilitu a kreativitu. 4.Uplatňovať metódu učenia mladších žiakov staršími a partnerské vyučovanie. 5.Vo vyučovacom procese využívať zaujímavé metódy, formy a zážitkové učenie.
Metodický postup
A/PRÍPRAVNÁ FÁZA
V tejto fáze realizátori projektu - žiaci 9. ročníka vyhľadávali informácie o úsporných energetických opatreniach v odbornej literatúre a na internete.
B/REALIZAČNÁ FÁZA
Na základe nadobudnutých vedomostí deviataci vytvorili moderný interaktívny učebný materiál - simulačnú hru vo forme powerpointovej prezentácie. Je založená na tom, že na jednotlivých snímkach sa žiakom objavujú otázky s ekologicko-energetickou tematikou, na ktoré odpovedajú. Na snímkach je zobrazený dom. V prípade správnej odpovede k domu a jeho okoliu pribúdajú ďalšie objekty a prvky, napr. solárny panel, veterné turbíny, zeleň, kvetinové záhony, stromy a nádoby na triedený zber. Zároveň je správna odpoveď na danú otázku zdôvodnená a vysvetlená.
V powerpointovej prezentácii boli použité nasledujúce otázky:
1.Znížením izbovej teploty o 1°C ušetríme až 6% energie?
2.Nabíjačka, na ktorú nie je pripojený mobil či fotoaparát, zvyčajne ďalej spotrebúva elektrinu a mení ju na teplo?
3.Najviac emisií CO2 vyprodukuje do atmosféry elektrická energia?
4. Úsporné splachovače na WC dokážu ušetriť energiu až o 1/3?
5.Žiarovka vyprodukuje viac tepla ako svetla v porovnaní so žiarivkou?
6. Splachovaním ušetríme spotrebu vody?
7.V zimnom období vetráme 2-krát denne 20-30 minút?
8.Spotrebiče nenechávame v pohotovostnom režime, pretože odoberajú energiu?
C/POSTREALIZAČNÁ FÁZA:
Po spracovaní powerpointovej prezentácie deviataci formou partnerského vyučovania prezentovali spracovaný materiál žiakom nižších ročníkov na vyučovacích hodinách prírodovedy, na fyzike a na občianskej náuke.
D/HODNOTENIE AKTIVITY:
Spracovaná powerpointová prezentácia sa u mladších žiakov stretla s veľkým ohlasom. Takouto zaujímavou formou sa žiaci oboznámili s možnosťami a spôsobmi šetrenia energiou, s obnoviteľnými energetickými prírodnými zdrojmi, osvojili si praktické rady a zdokonalili sa v oblasti práce s výpočtovou technikou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Veľmi dobrý nápad s pekným prepojením ročníkov. Páčia sa nám aktivity starších žiakov s dopadom na mladších. Na druhej strane by sme odporučili výstupy pre konkrétne opatrenia pre školu."