Úvod Myšlienku šetrenia energie šírime v našej komunite – v našej triede

Myšlienku šetrenia energie šírime v našej komunite – v našej triede

Pridané: 15.04.13 Názov: Myšlienku šetrenia energie šírime v našej komunite – v našej triede
Autor: Mgr. Eva Brčeková
Škola: Základná škola Apoštola Pavla, Liptovský Mikuláš

Predmety: Výtvarná výchova

Vek: 12+

Trvanie: viac ako 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: papier, kartón, tapety, kože, látky, lepidlo, lep. páska, farby, nožnice...

Cieľ

Pochopiť význam šetrenia energie a navrhnúť spôsoby šetrenia energiou v domácnosti.

Metodický postup

Do tohto projektu sa naša škola prihlásila po prvýkrát. Na aktívnej realizácií kampane „Energia v našom meste“ pracovalo 16 žiakov - žiaci 7. triedy pod vedením triednej učiteľky Mgr. Evy Brčekovej. Žiaci pracovali v skupinkách, ale aj individuálne na tvorbe modelov bytov/domov, ktoré predstavovali modely bytov, v ktorých sa energia šetrí, prípadne zhotovovali modely bytov, kde sa energiou plytvá. Zároveň navrhovali spôsoby akými možno „energiou nešetriaci byt“ zmeniť na „byt s racionálnou spotrebou energie“.


Čo sa týka samotného zhotovovania spomínaných modelov, žiaci ich vytvárali na hodinách výtvarnej výchovy. Využili pri tom rôzne materiály - od papiera (farebného, novinového, baliaceho), kartónov, plastov (tégliky z jogurtov..), tapiet, starých kúskov koží  a látok... Dokopy sme to spevňovali lepidlami, lepiacimi páskami, maľovali sme to farbami, kašírovali sme nábytok... A aby bol výsledok efektnejší, nebáli sme sa použiť malé svetielka, ale aj mini lampičku, či „plazmový televízor“ = mobil. Dbali sme na detaily akými boli samotné bytové doplnky od záclon, cez koberce a pod.  Pri samotnej tvorbe sa nám ruka v ruke podarilo „recyklovať“ pretože spomínaný použitý materiál bol zväčša odpadom, ktorý sa nám podarilo rozumne „spracovať“ do tak krásnej myšlienky akou je osveta šetrenia energiu.

Kampaň na osvetu témy znižovania spotreby energie určenej našej miestnej komunite sme poňali 2 rôznymi spôsobmi: (2. spôsob ozrejmíme v 2. príspevku)


1.spôsob: Vzdelávacia aktivita na tému šetrenia energie v našej triede.

Žiaci v skupinkách postupne odprezentovali svoj model bytu - aký typ modelu bytu zhotovili, či byt šetriaci alebo plytvajúci energiou a oboznámili ostatných o možnostiach šetrenia energiou v takomto type bytu. Všetci sa postupne vystriedali, aby boli odprezentované všetky zhotovené modely. Na záver  sme si všetci  medzi sebou vymieňali informácie o možnostiach šetrenia energie v rámci otvorenej diskusie. Počas tejto aktivity sme nezabudli na dôležité zdokumentovanie pomocou fotoaparátu, o čom svedčia aj fotografie na ktorých sme pofotení spolu s našimi „výtvormi“.


Počas niekoľkých týždňov práce sa nám podarilo zhotoviť 6 modelov bytov, ktoré sa nasledovne pokúsime charakterizovať:


MODEL č. 1

Počet zapojených žiakov: 5

„Náš dom je modelom bytu, kde sa energiou nešetrí. Vytvorili sme jednu izbu, v ktorej sa nachádza veľa spotrebičov, ktoré sa stále používajú a to sú: televízor, svetlá, ohrievač, notebook, Wi- Fi, DVD prehrávač. V našom byte síce nešetríme, ale chceme to zmeniť a to tak, že budeme vypínať televíziu keď ju nepozeráme, nebudeme používať všetky spotrebiče naraz. Namiesto elektrického ohrievača budeme kúriť v krbe a namiesto častého požívania Wi-Fi a notebooku si radšej zahráme karty. A toto je náš nový spôsob ako šetriť elektrickou energiou."

 

MODEL č. 2

Počet zapojených žiakov: 5

„Náš byt je 2-izbový. V prvej izbe máme tú najkvalitnejšiu elektroniku - PSP, 2 plazmové televízory, notebook, WIFI router a podlahové kúrenie. V druhej  izbe šetríme elektrickou energiou – z elektroniky tu máme len 1 TV prijímač a kúrime si krbom.“

 

MODEL č. 3

Počet zapojených žiakov: 1

„Môj byt je 3-izbový:  kúpeľňa so záchodom,  obývačka so spálňou a kuchyňa. Je to byt, kde sa energiou šetrí a to tak, že sa nezapínajú svetlá, keď je vidno a svieti slnko. Šetrí sa aj tak, že notebook býva väčšinu času vypnutý a využíva sa len pri situáciách keď niekto potrebuje rýchle informácie z internetu alebo ak potrebuje nejaký súbor. Keď je vypnutá baterka z notebooku, nemíňa sa a tým sa šetrí veľa energie. Lampičky sa zapínajú len vtedy, keď je tma alebo ak niekto niečo hľadá. Energiu lampičiek môžeme šetriť tak, že nesvietime vtedy, keď v miestnosti nik nie je.

Ak sa v miestnosti dlho svieti, tak sa lampička môže spáliť. Energiu z notebooku môžeme šetriť tak, že nezostávame pri ňom dlho, lebo tým sa energia nešetrí."

 

MODEL č. 4

Počet zapojených žiakov: 1

„V mojom byte sa nešetrí, lebo televíziu nechávam zapnutú aj keď sa učím na posteli. Ako by som mohla dopomôcť k šetreniu energie? Jednoducho, pri učení bude televízia vypnutá (možno sa aj rýchlejšie naučím, keďže ma nebude nepriamo rozptyľovať).“

 

MODEL č. 5

Počet zapojených žiakov: 2

„V našom dome sa energia nešetrí. Máme tam notebook, veľkú plazmu, svetlo v tvare kvetu. Dom má podlahové kúrenie, ktoré býva zapnuté celý deň a reguluje nám teplotu v dome. Čo sa týka možností šetrenia v našom dome, energia by sa dala ušetriť tým, že televízor by bol s úsporným zariadením, teplo v dome by šlo z krbu. Svetlá by boli úsporné a šetrili by energiu v dome.“

 

MODEL č. 6

Počet zapojených žiakov: 2

„Náš dom je modelom teenager-ského bytu, kde sa elektrina nešetrí. Máme veľký televízor, ktorý má veľké repárky. Ďalším vybavením bytu je malý počítač, ktorý je zapnutý „na plné pecky“ a celý deň. Tento energiou nešetriaci byt zmeníme jednoducho na šetriaci, keď elektrické spotrebiče vymeníme za šetrnejšie radu AAA a nebudú pustené nonstop, ale len v čase, keď je to skutočne nevyhnutné."

 

O našej Kampani šírenia myšlienky šetrenia energie v našej komunite – prostredníctvom našich známych sa môžete dozvedieť viac v našom 2. príspevku.



Materiály potrebné na realizáciu aktivity:

Dokumenty:


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Páči sa nám, že deti museli uvažovať o jednotlivých častiach bytu a ich energetickej náročnosti. Veľmi dobrá prepojenosť s témou. Pozitívom projektu je tiež, že deti získali praktické informácie pekným a zábavným spôsobom."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie