Exkurzia na triediacu linku na spracovanie odpadu
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Chémia
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Exteriér
Pomôcky: Pri aktivite neboli použité žiadne tradičné školské pomôcky. Žiaci pri exkurzii používali ochranné pracovné pomôcky, ktoré mali zapožičané od firmy ASA.
Cieľ
Cieľom exkurzie bolo, aby žiaci " v priamom prenose" videli spôsob triedenia a recyklácie odpadu. Aktivita sa niesla v znamení hesla - Je lepšie niečo raz niečo vidieť ako stokrát počuť. Cieľom bolo tiež zvýšiť informovanosť najmä detí a mládeže o praktickej využiteľnosti zložiek vyseparovaného odpadu a usmerniť vo výchovno-vzdelávacom procese deti, mládež ale aj dospelú populáciu k uvedomelej spotrebe tovarov a služieb, k vytváraniu správnych postojov k životnému prostrediu.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Často počujeme odporúčania z rôznych strán, aké je užitočné separovať odpad a následne ho zhodnocovať ako druhotnú surovinu. Reálny obraz o užitočnosti a prospešnosti tohto nakladania s odpadmi, je však mnohým pomerne neznámy. Ľudia často nemajú konkrétnu predstavu tom, aký nový produkt bol vyrobený z odpadu, ktorý by inak skončil v spaľovni alebo na skládke. Nepotrebné veci sa opätovne zhodnotia v nových výrobkoch. Sme presvedčení o tom, že poskytnutie informácií o konkrétnom spôsobe využitia odpadovej suroviny, motivuje a zvýši mieru separácie odpadu medzi obyvateľstvom.
Plán a príprava exkurzie:
Realizácia exkurzie s vyhotovením fotodokumentácie:
Zhodnotenie exkurzie, naplnenie výchovno-vzdelávacích cieľov. Spracovanie exkurzie vo forme manuálu ako didaktickej pomôcky.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiakom bol na vyučovacej hodine premietnutý film - odpad - surovina budúcnosti - zábery z triediacich liniek, aby mali predstavu o náplni exkurzie. Žiaci si mali pripraviť do diskusie na hodine jeden príklad predmetu vyrobeného z recyklátu.
Možné obmeny aktivity: Spracovanie informácií zo zážitkového vyučovania v rámci rôznych vyučovacích predmetov - sloh, príprava projektu, výroba pexesa, envirokariet o odpade a pod.
Hodnotenie aktivity: Anketa medzi žiakmi - účastníkmi exkurzie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Výborný nápad vziať žiakov na exkurziu, kedy na vlastné oči videli odpad. Škoda, že nebola pred tým a potom hlbšia príprava a výstup s konkrétnymi prepojeniami na každodenný život ich samotných s nápadmi žiakov, ako oni sami môžu prispieť ku zmenšovaniu produkcie odpadu."