Tisíc podôb práce s odpadom
Autor: Mgr. Antónia Mišeková
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika
Vek: 10+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Zvyšky, textilu, škrupina vajíčka, gombíky, kúsky farebného papiera, použité poškodené CD nožnice, lepidlo, ihla, niť, rolky z odpadového papiera, farby, fixky
Cieľ
Cieľom aktivity bolo deti naučiť, ktoré materiály sú ekologické a venovať sa myšlienke, prečo už v detskom veku máme rozmýšľať o ochrane prírody, zachovaní krajiny a úspore energie a surovín. Druhým plánom aktivity je aj podpora tvorivosti detí, výchova k striedmosti, estetickému cíteniu a ekologickému povedomiu.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiaci najskôr analyzovali pod vedením učiteľa, kde vzniká odpad, ktorý majú použiť na výtvarnú prácu alebo výrobu didaktickej pomôcky.
V druhej fáze si vytvorili nákresy a návrhy - predlohy, podľa ktorých spracujú odpadový materiál do konečnej podoby.
V záverečnej fáze mali stručne popísať použitý materiál, opis výroby pomôcky, hračky či dekorácie a účel jej využitia resp. spôsob jej údržby
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Čítanie a prezeranie výtvarných časopisov, časopisov pre ručné práce, domácich majstrov a pod, Čítanie enviropríbehu Darček pre Lukáška - poviedky z EU bookshopu.
Možné obmeny aktivity:
Žiaci si zostavia kalendár detských podujatí, enviroakcií počas roka, kalendár tradičných sviatkov a vyrobia katalóg návrhov, ako zužitkovať rôzny odpadový materiál na výrobu hračky, dekorácie alebo didaktickej pomôcky pre rozličné príležitosti v roku. Práce sú výchovou k harmónii tvarov, harmónii svetla a tmy, farieb. Je to spôsob maloodpadovej alebo bezodpadovej technológie v podmienkach základnej školy.
Iný spôsob obmeny práce s odpadom je počítanie príkladov o odpade zo zbierky príkladov Odpadová matematika, ktoré vydalo Občianske združenie Tatry.
Na hodine slovenského jazyka je možné so žiakmi písať poviedky na tému odpadu ako cennej druhotnej suroviny.
Hodnotenie aktivity:
Naj lepšie práce boli vystavené v spoločných priestoroch školy a ich fotografie sa stali súčasťou pripravovaného školského manuálu o odpade ako o budúcnosti suroviny, triedení a recyklácii odpadu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Pekné je, že projekt je obsiahnutý vo viacerých predmetoch a že sa s témou dá pracovať celoročne. Oceňujeme tiež, že nápady sú iba z odpadového materiálu a ten berú priamo zo školy, čím sa snažia eliminovať odpad. Na druhej strane by mohlo byť väčšie prepojenie s danou témou Energia v našom meste."