Energia a komunikácia
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: Mobil, prezentácia v powerpointe, encyklopédia techniky
Cieľ
Cieľom aktivity je poukázať žiakom na to, že aj taký fenomén ako je komunikácia súvisí s témou energie. Rôzne podoby tejto súvislosti sa stali predmetom tejto aktivity a žiaci mali sami príležitosť prezentovať svoje vlastné práce súvisiace s témou tejto aktivity. Cieľom aktivity je, aby žiaci neboli len konzumentmi výdobytkov dnešnej techniky, ale aby aj hlbšie prenikli k princípom ich fungovania.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Na úvod žiaci absolvovali "výlet do sveta komunikácie v minulosti". Analyzovali spôsoby komunikácie zaužívané v dávnych dobách, ale aj v 19. a 20. storočí a teraz v treťom miléniu. Komunikáciu riešili vo vzťahu k pojmu energia. Podľa encyklopédie spracovali tému Telegraf, mobilný telefón a komunikačné družice, ďalej GPS, fax a PC stolové aj notebooky. Venovali pozornosť aj úsporným plochým monitorom.
V úvode aktivity pracovali s hotovými informáciami z kníh alebo internetu, uprostred aktivity sami produkovali vlastný projekt s prípadnými názornými ukážkami a záver aktivity patril prezentácii ich vlastných diel.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní formou brainstormingu. Zapojenie žiakov sa prejavilo formou diskusie a aj tvorbou vlastných projektov.
Možné obmeny aktivity:
Výroba didaktickej hry na tému energia a komunikácia, pokus s mobilom a iné. Téme sa možno venovať aj z iného pohľadu - a to z pohľadu, keď sa tieto spotrebiče stanú odpadom. Na škole máme zriadený zber elektroodpadu, v rámci ktorého dochádza aj k organizácii zberu, napr. starých mobilov. Takto sa recyklujú najmä drahé a farebné kovy, a napr. zber tuškových batérií zabraňuje tomu, aby sa nedostával do prostredia salmiak. Kazety z vyprázdnených tonerov do tlačiarní dávame do výkupne.
Hodnotenie aktivity:
Žiacke projekty boli hodnotené známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavé prepojenie témy. Odporúčame však použiť viac výstupných materiálov a zapojiť do konkrétnej aktivity priamo žiakov."