Energia ohňa a svalov
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: počítač, internet, technická literaúra, fotoaparát
Cieľ
Cieľom aktivity je poukázať žiakom ako poznatky fyziky mali svoje miesto už v dávnych dobách ľudstva a aké miesto mali vtedy pojmy energia a jednoduché stroje. Žiaci premostením do súčasnosti mali porovnať, ktoré myšlienky a výdobytky dávnych dôb majú svoje miesto aj v súčasnom svete, v bežnom živote, ale aj pri technických činnostiach.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
1. Učiteľ ako úvod do učiva fyziky - časti mechanická práca, jednoduché stroje a energia použil na motiváciu žiakov prezentáciu - pohľad do histórie.
2. Žiakom boli na hodinách fyziky vysvetlené pojmy - práca, energia, jednoduchý stroj, jeho typy a účel ich využitia v minulosti a dnes.
3. Žiaci dostali za domácu úlohu pripraviť vlastné projekty o využívaní jednoduchých strojov, energii ohňa a svalov dnes. Pri projekte mohli využiť aj skutočnosť, ako to funguje pri ich športových aktivitách, vzhľadom k tomu, že sme škola orientovaná na šport.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní prezentáciou v powerpointe. Dostali niektoré tipy - myšlienky, ktoré mali rozpracovať formou projektu. Inšpiráciu pre projekt mohli hľadať napr. doma v kuchyni, pri práci a záhrade, ale aj pri športových aktivitách.
Možné obmeny aktivity:
Vzhľadom na historické ponímanie učiva fyziky je možné túto učebnú látku zaradiť aj na hodiny dejepisu sústredením žiakov napr. na historické stavby, spôsob prepravy, vykurovania, zaobstarávania si základných prostriedkov pre živobytie a pod.
Hodnotenie aktivity:
Projekty boli hodnotené známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Prínosom projektu je iný pohľad na danú problematiku, téma je zaujímava. Zaujímavým je aj prepojenie športového zamerania školy a kreatívnej prípravy projektov žiakmi. Na druhej strane chýba prepojenie s témou a vlastná aktivita žiakov, to, aby niečo samostatne urobili, niečím prispeli k akejkoľvek pozitívnej zmene alebo informovaniu vrstovníkov. Odporúčame takýmto spôsobom aktivitu do budúcnosti obohatiť."