Energia a ekológia v našej dedine
Autor: Mgr.Martina Kullová
Škola: Základná škola Svrčinovec 336, Svrčinovec
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Chémia, Biológia, Informatika
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: PC, dataprojektor, písacie potreby, fotoaparát, kamera, internet
Cieľ
Zdokumentovať aké druhy energie využívajú obyvatelia Svrčinovca, zistiť do akej miery zmýšľajú ekologicky, zamyslieť sa nad dôsledkami konania ľudí a podať o tom informácie ďalej.
Metodický postup
Postup:
Zavŕšením projektu bolo partnerské vyučovanie, ktoré viedli žiaci ôsmeho ročníka a pozvali šiestakov. Na prípravu aktivít mali jeden mesiac. V skupinách pracovali na rôznych úlohách: zostavenie dotazníka, rozdelenie žiakom školy, ktorí ho dali vyplniť svojim rodičom, vyhodnotenie dotazníka, fotografovanie toho, čo vychádza z komínov našich domácností, tvorba projektov a prezentácii o uhlí, zemnom plyne, slnečných kolektoroch a fotovoltických článkoch, čiže zdrojoch, ktoré sú využívané v našej dedine. Vysvetlili ako súvisí fotosyntéza s palivami. Ďalej spracovali dôsledky využívania palív na ŽP - kyslý dážď a smog. Zahrali rozhovor s občanom Svrčinovca, ktorý má slnečný kolektor. Poukázali na vplyv znečisteného ovzdušia na dýchaciu sústavu. Vysvetlili ako súvisí fotosyntéza s palivami. Všetky produkty, ktoré vyrobili, zhromaždili a vytvorili "energetickú triedu", kde potom prebiehalo partnerské vyučovanie. Pre svojich mladších spolužiakov si pripravili aj vedomostný test a dlhodobú domácu úlohu, ktorá spočíva v energetických opatreniach, ktoré majú realizovať doma a za každé opatrenie si môžu zakresliť do šablóny stromu piktogram. Okrem toho mal ešte každý z nich dať túto úlohu svojmu kamarátovi alebo súrodencovi. /Pozn. Realizácia je na powerpointovej prezentácii/
Motivácia:
Žiaci sa snažili, pretože celé partnerské vyučovanie sledovala študentka žurnalistiky, ktorá pripravuje články do Svrčinovského spravodaja a prispieva do regionálneho týždenníka Kysuce. Takto sa o našom projekte dozvie širšia verejnosť.
Hodnotenie aktivity:
Žiaci 8. ročníka ako realizátori aktivít boli ohodnotení známkou z chémie a žiaci 6. ročníka dostanú za splnenú domácu úlohu pochvalu z predmetu Tvorba životného prostredia. / Pozn. Žiaci na D.ú. ešte pracujú./
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavé prepojenie aktívnej účasti žiakov a metodologických nástrojov so zapojením celých rodín. Pozitívnou stránkou projektu sú viaceré výstupy, komplexnosť, užitočnosť a dlhodobá realizácia. Od detí je v projekte vyžadovaná aktívna účasť, nie iba "sedenie" na prezentácii, čo hodnotíme veľmi pozitívne."