Ako nakladať s odpadom? Skládkovať? Spaľovať alebo recyklovať?
Autor: Mgr. Miroslava Bačeková
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Chémia, Informatika
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: vzorky niektorých druhov odpadu, výkres, farebné ceruzky, farebná tlačiareň, fixky, motivačný film
Cieľ
Cieľom aktivity bolo najskôr žiakov oboznámiť o spôsoboch likvidácie odpadu, o nebezpečenstve čiernych skládok, a následne im poskytnúť odporúčania ako separovať odpad a prečo. Cieľom bolo deti motivovať k pozitívnym stereotypom pri likvidácii odpadu a oboznámiť ich kde a ako sa zhodnocujú ako druhotná surovina.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiakom bol na úvod premietnutý film o legálnom spôsobe likvidácie odpadov u nás. Žiaci mali možnosť vidieť ako sa likvidujú staré pneumatiky, vyradené elektrospotrebiče, autovraky a iné druhy odpadu, videli tiež ako funguje triediaca linka na odpad. Žiaci si napísali tabuľku so záhlavím – spaľovanie odpadu, skládkovanie odpadu a triedenie a recyklovanie odpadu. Ich úlohou bolo napísať, ktorý spôsob likvidácie odpadu má aké výhody a prednosti a aké nevýhody. Vlastná práca žiakov mala charakter osvety. Cieľom bolo podporiť myšlienku separovania a recyklovania odpadov.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Ako spôsob motivácie žiakov bolo použité premietanie filmov s touto tematikou. Žiaci mali možnosť dozvedieť sa názor odborníkov, ale mali tiež príležitosť vyjadriť vlastný názor.
Možné obmeny aktivity:
Vytvorenie envirokútika z výrobkov z druhotných surovín, práca s odpadovým materiálom na hodinách pracovného vyučovania v rámci primárneho vzdelávania alebo na hodinách Práce s materiálom v rámci sekundárneho vzdelávania.
Hodnotenie aktivity:
Žiacke práce sa stali súčasťou školskej environástenky.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Neobyčajný spôsob získavania a triedenia informácií, ktoré sú následne rozvinuté v plagáte, všetko prostredníctvom detí. Poučné a kreatívne. Väčší dosah by projekt mohol mať, ak by ho bolo možné opakovať a ak by mal aj nejaké praktické využitie pre iných žiakov, ľudí z obce, vedenie školy a pod."