Doprava - energia - naše mesto

Autor: Mgr. Miroslava Bačeková
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika, Chémia, Informatika
Vek: 13+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: počítač s internetom, farebná tlačiareň, encyklopédia o doprave - Svet v pohybe, technická literatúra, časopisy Svět poznání a i.
Cieľ
Cieľom aktivity bolo upriamiť pozornosť žiakov na problémy v životnom prostredí súvisiace s dopravou a oboznámiť ich s modernými trendmi v doprave, ktoré sú šetrenejšie k životnému prostrediu. Zámerom bolo tiež, aby si žiaci osvojili vedomosti o alternatívnych palivách v doprave a o doprave budúcnosti, ktorá má prispieť k ozdraveniu miest a ich trvalej udržateľnosti.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiaci na úvod aktivity formou diskusie a brainstormingu vyjadrovali svoj vlastný názor, aké myšlienky alebo súvislosti evokuje u nich spojenie slov – doprava - energia - mesto - životné prostredie. Z brainstormingu žiaci vyrobili písomný záznam, z ktorého boli vyextrahované hlavné úlohy a témy, ktorým sa budú v ďalšej etape aktivity venovať. Ďalším krokom bola motivácia žiakov prostredníctvom prezentácie z dielne učiteľa, po ktorej nasledovala tvorba vlastných projektov a prác.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli na úvod aktivity motivovaní prezentovaním powerpointovej prezentácie z dielne učiteľa. Žiaci na základe ujasnenia si tematických okruhov, ktoré majú odprezentovať, vypracovali vlastné projekty, prezentácie, názorné pomôcky.
Možné obmeny aktivity:
Aktivitu je možné začať aj návštevou Plynárenského múzea v Bratislave, prípadne Dopravného múzea v Bratislave. Alternatíva je aj spolupráca so Strednou priemyselnou školou dopravnou, ktorá susedí s našou školou. Pre menšie deti sme zohnali poviedku vydanú Európskou úniou – Braňo je šampión, ktorá deťom bola prečítaná v rámci hodín dopravnej výchovy. V rámci tejto aktivity je možné sa venovať cyklistickým dráham v meste, peším zónam, nastaveniu plynulosti dopravy v meste formou zelenej vlny a i.
Hodnotenie aktivity:
Po odprezentovaní prác na hodine žiaci boli hodnotení známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavá téma, ktorá obracia pozornosť na problém životného prostredia a dopravy. Prínosom projektu je aktívne zapojenie žiakov, ktoré by bolo možné ešte posilniť, napr. realizáciou ankety vo svojom okolí, ktorá by mohla pomôcť preniesť projekt do praxe. Do budúcnosti odporúčame doplniť viac materiálov dokumentujúcich prácu žiakov."