Využitie obnoviteľných zdrojov energie v meste
Autor: Ing. Danica Peťková
Škola: Základná škola , Detva
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Výtvarná výchova, Matematika, Informatika, Geografia, Občianska náuka, Etická výchova, Pracovné vyučovanie
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: kartóny, špajdle, krabičky, papier, farby, lepidlo, fixky, výkres, nožnice, drôtiky, textový materiál o zdrojoch elektrickej energie, IKT
Cieľ
Kognitívne ciele: a, žiak vie vysvetliť pojmy zdroje energie, ich rozdelenie, b, žiak vie vysvetliť princíp využitia solárnej energie. Výchovné ciele: a, žiak si má uvedomiť finančnú náročnosť výroby elektrickej energie z neobnoviteľných zdrojov energie, b, žiak si má uvedomiť výhodu využitia obnoviteľných zdrojov so zameraním na šetrenie životného prostredia, c, žiak si má uvedomiť možnosti a potrebu šetrenia energie, d, žiak je schopný využiť, nadobudnúť manuálne zručnosti a dodržiavať zásady
Metodický postup
Téma: Elektrická energia (výroba el. energie, základné a moderné elektrospotrebiče, výpočet spotreby el. energie,využitie alternatívnych zdrojov energie)
Ročník: 9.
Predmet: technika
Forma vyučovania: individuálna, frontálna, projektové vyučovanie
A, PRÍPRAVNÁ FÁZA: 1, Oboznámenie sa so zdrojmi energie, ich vyžívaním, rozdelením, spotrebou energie, jej šetrením.
2, Zisťovanie, aké druhy zdrojov energie sú využívané v meste a možnosť ich nahradenia obnoviteľnou energiou (solárna).
3, Tvorba prezentácií, posterov o alternatívnych druhoch energie a tvorba makety ulice s využitím solárnej energie na pouličné osvetlenie.
4, Príprava na prezentáciu projektov žiakov s predstaviteľom mesta, ktorý sa zaoberá financovaním (výpočet spotreby a nákladov)
B, REALIZAČNÁ FÁZA: 1, Počas vyučovacej hodiny sa žiaci oboznámili s obnoviteľnými a neobnoviteľnými zdrojmi energie, ich využitím, šetrením energie (prezentácia vyučujúcej - Solárna energia1. pptx)
2, Žiaci si zhromaždili materiál na prípravu posterov a prezentácií (........)
3, Žiaci zhotovili makety jednotlivých typov elektrární (vodná, veterná, fotovoltaický park)
4, Žiaci zhotovili maketu ulice s využitím solárneho pouličného osvetlenia
5, Žiaci zorganizovali diskusiu s predstaviteľom mestského zastupiteľstva, ktorý ich oboznámil s financovaním energie v meste (porovnanie číselných údajov pri spotrebe energie z obnoviteľných zdrojov energie)
6, Žiaci uverejnili svoje práce na nástenke vo vestibule školy, na internetovej stránke školy (informovanosť rodičov)
C, HODNOTENIE: Žiaci aktívne zhromažďovali materiál a pracovali na výrobe posterov, prezentácií a makiet elektrární a ulice s návrhom využitia solárneho pouličného osvetlenia.
Pripravili si otázky pre predstaviteľa mestského zastupiteľstva a so záujmom sa zúčastňovali na diskusii o financovaní spotreby energie v meste.
Výsledkom všetkých aktivít bolo poznanie, že využívanie obnoviteľných zdrojov energie má svoje kladné i záporné stránky. Ako kladné vnímame efektívnosť a šetrenie životného prostredia. Negatívom sú vysoké finančné náklady na realizáciu nových projektov – solárne pouličné osvetlenie.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Premyslené rozdelenie projektu na jednotlivé fázy z neho robí zaujímavý príspevok s výborným výstupom, ktorým je záverečná diskusia so zástupcami mestského zastupiteľstva. Výborné sú tiež makety a prínosný je aj vstup žiakov. Pri replikácií by projektu mohla byť venovaná väčšia časová dotácia. Rovnako by bolo zaujímavé mať viac informácií o priebehu alebo výsledkoch finálnej diskusie."