Zdravá strava – mesto - energia – šport
Autor: Mgr.Zuzana Kalmanová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Biológia, Informatika, Telesná výchova
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Pomôcky: farebný papier, počítač s internetom, farebná tlačiareň, lepidlo, nožnice, nástenka
Cieľ
Vzhľadom na zameranie a dlhoročné skúsenosti našej školy so športovou činnosťou bolo cieľom aktivity „rozanalyzovať“ očami detí tému rovnováhy príjmu a výdaju energie a zdravého životného štýlu. Trochu menej tradičným spôsobom bola prezentovaná téma energie s prepojením na zdravie občana mesta.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiaci žiackeho parlamentu vyhlásili deň zdravej výživy. Na hodine biológie sa venovali téme pravidelnej konzumácie ovocia a zeleniny a rovnováhe medzi príjmom a výdajom energie. Žiaci športových tried analyzovali zloženie a kalorickú hodnotu potravín z pohľadu športovca. Venovali sa téme potravinová pyramída a odporúčaniam Svetovej zdravotníckej organizácie na tému zdravá výživa a zdravé stravovanie v kombinácii s minimálne 30 minútovým aktívnym pohybom denne.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov: Žiaci v predmetný deň, ktorý bol neskôr predĺžený na týždeň mali v triedach košíky s ovocím.
Možné obmeny aktivity: Hra s kalorickými
tabuľkami, sledovanie výdaju energie pri rôznych druhoch športu. Sledovanie
spaľovania energie v zložení – cukry- tuky- bielkoviny. Nadváha a obezita ako
aktuálny rizikový faktor už u našej mladej populácie. Žiaci sa na hodine
športovej prípravy v teoretickej časti venovali energetickému výdaju pri
rôznych druhoch športu.
Hodnotenie aktivity: Bolo vyhodnotených 7 žiakov, ktorí sa najkomplexnejšie a najoriginálnejšie zmocnili svojej úlohy.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Zaujímavý nápad a spôsob spracovania informácií, ktorý kombinuje výtvarnú kreativitu s nadobudnutými vedomosťami. Pri konkrétnej aplikácií je nutné zvážiť ako prepojiť hlavnú myšlienku projektu s cieľom samotnej súťaže a ako maximalizovať rozsah informácií získaných alebo vytvorených žiakmi samotnými."