Deň stromov a deň Slnka
Autor: Mgr.Zuzana Kalmanová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Biológia, Výtvarná výchova, Informatika, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Pomôcky: Farebný papier, nástenka, nožnice, fotoaparát, počítač, farebná tlačiareň
Cieľ
Cieľom aktivít realizovaných formou partnerského vyučovania bolo, aby žiacke práce starších žiakov boli „didaktickou pomôckou“ pre menšie deti. Stromy a Slnko sú tak dôležité činitele pre život na Zemi a zdravý život aj v našom meste, že sme sa rozhodli venovať im samostatný deň.Slnko a stromy boli v rámci školskej aktivity počas vyučovania prezentované ako významné obnoviteľné zdroje energie.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity: Žiaci v "Deň stromov" vyzdobili interiér školy a pripravovali v rámci rôznych vyučovacích predmetov „pomôcky o stromoch“ - pre menšie deti. Zjednocujúcu myšlienku o význame stromov v našom živote a aj meste, demonštrovali žiaci aj učitelia oblečením sa v predmetný deň do oblečenia zelenej farby. Obdobne prebiehal aj „Deň Slnka“, tu však kolektív žiakov a pedagógov bol odetý do „žltej farby“. Spôsob motivácie a zapojenia žiakov: Strom si deti pripomenuli z pozície producenta kyslíka v meste, v pozície protihlukovej bariéry, z pozície parku ako miesta pre relax ale aj z pozície lesa ako producenta biomasy. Žiacky parlament pripravil pútavú nástenku a deti sa v rámci prestávok fotografovali v skupinách. Podobne prebiehala akcia v „Deň Slnka“. Tu deti na hodinách rozprávali svoje zážitky a predstavy čo u nich evokuje pojem Slnko. Staršie deti sa venovali pojmu energia zo Slnka.
Možné obmeny aktivity: Aktivitu možno realizovať aj s rozšírením o dramatizáciu rolí detí v hrách a scénkach o slnku a stromoch. Aktivitu je možné zorganizovať aj na hodinách výtvarnej výchovy, cudzieho jazyka formou termínov z environmentálnej výchovy. Nakoľko téma Slnko a stromy je blízka deťom predškolského veku, prezentovali sme niektoré nápady aj deťom v okolitých materských škôlkach. Hodnotenie aktivity : Bolo vykonané aj kvantitatívne a kvalitatívne hodnotenie aktivity, vyhlásený počet zapojených žiakov a pod. |
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Celkom zaujímavá aktivita pre motiváciu a ako úvod pre zapojenie sa do nejakej nasledujúcej aktivity. Farebné a inšpiratívne. Chýba však prepojenie s témou súťaže, konkrétne využitie v praxi a detailnejší popis aktivity s dôrazom na úlohu detí a rozsah získaných informácií."