Mozaika odpadov mesta Bratislava
Autor: Mgr.Zuzana Kalmanová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Chémia, Informatika
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: farebný papier, farebná tlačiareň, nožnice, nástenky, PC, regionálna tlač
Cieľ
Cieľom žiackych prác a aktivít bolo ukázať žiakom rôzne obmeny vzájomného prepojenia pojmov odpady - mesto - energia. Mesto ako producent odpadu bolo prezentované najmä z pohľadu legálneho nakladania s odpadmi, pričom cieľom aktivity bolo poukázať aj na to, k akým javom môže dochádzať následkom nelegálneho skládkovania alebo spaľovania.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Žiaci na hodinách informatiky a chémie sa oboznámili s druhmi odpadov, ktoré produkuje mesto. Žiaci najmä pomocou výpočtovej techniky a monitorovania tlače analyzovali možnosti legálnej likvidácie odpadov v meste a všímali si aj možnosti zapojenia obyvateľstva do separovania odpadov. Na záver aktivity skúmali, ktoré veci bežnej spotreby boli vyrobené z druhotnej suroviny (fleecové bundy, lavičky, školské zošity, toaletný papier). Žiaci upriamovali svoju pozornosť na separovanie a recykláciu odpadov nielen so zreteľom na úspory pri čerpaní primárnych surovín, ale všímali si aj menšiu energetickú náročnosť pri výrobe napr. papier, skla a plastov v prípade, že sa používajú vytriedené zložky komunálneho odpadu.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Žiaci boli motivovaní k vypracovaniu vlastných úloh tým, že sa zahrali s flashkartami a kvartetom na tému odpady v meste. Pani učiteľky chémie a informatiky vypracovali zoznam úloh, pomocou ktorých mali žiaci zmonitorovať, aké druhy odpadu ako občania mesta majú možnosť likvidovať v súlade s platnou legislatívou. Žiaci vyhľadávali informácie na internete, ale aj v mieste svojho bydliska, všímali si oznamy, ktoré ponúkajú obyvateľom legálny zvoz alebo zber odpadu. Na overenie odpovedí žiakov sme použili informáciu získanú v podobe písomnej konzultácie z odd. životného prostredia na Magistráte mesta Bratislava. Išlo nám o komplexnosť a správnosť žiakmi nájdených informácií, aby to bola pre nich skutočná pridaná hodnota pre ich praktický život.
Možné obmeny aktivity:
Žiaci kolektívne vyriešili rôzne úlohy zo zadaného zoznamu. Jednotlivú úlohu vždy riešila dvojica žiakov. Žiaci dochádzajúcich z prímestských obcí pri Bratislave monitorovali možnosti u nich na vidieku. Žiaci porozprávali o likvidácii odpadov aj u nich na chalupe, v záhrade a pod. Žiaci urobili informačnú kampaň o likvidácii odpadov aj v priestoroch Strednej odbornej školy dopravnej na Kvačalovej ulici v Bratislave.
Hodnotenie aktivity:
7 najaktívnejších žiakov bolo hodnotených známkou výborný.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Kladnou stránkou predkladaného projektu je aktivita žiakov pri hľadaní praktických informácií a prepracovanosť projektu. Absentujú však vizuálne výstupy, ktoré by projekt určite obohatili. Rovnako nie je jasné, čo sa žiaci aktivitou naučili alebo aké informácie získali, čo výskúmali. Do budúcnosti tiež odporúčame ponechať žiakom viac priestoru na ich vlastné nápady, tzn. aby iba mechanicky nerobili to, čo im bolo povedané."