Myslím na budúcnosť Zeme
Autor: Mgr. Lenka Šebianová
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika, Biológia
Vek: 13+
Trvanie: viac ako 45 minút
Pomôcky: tvrdý papier, farebná tlačiareň, počítač
Cieľ
Cieľom aktivity v rámci moderného vyučovania bolo žiakov upozorniť na nízkonákladové opatrenia, ktorých súčasťou môže byť každý z nich v bežnom dennom živote. Žiaci si uvedomili najskôr kategórie v rámci ktorých môže rodina v meste šetriť (osvetlenie, chladnička, varenie a pod) a potom aj konkrétne jednotlivé formy šetrenia.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity
Učiteľ dal za úlohu žiakom doma porozmýšať o spôsoboch šetrenia energie v ich domácnosti. Žiaci si navzájom formou diskusie a zapisovania do tabuľky zanalyzovali niektoré energetické opatrenia, ktoré praktizujú doma oni sami alebo ich členovia rodiny. Vytvorili skupiny- okruhy, do ktorých postupne vkladali obsah a formu úsporného opatrenia. Utvrdili sa v tom, že niektoré zdanlivo málo významné návyky ako je zhasínanie svetla v domácnosti, alebo sprchovanie namiesto kúpania, v mesačnom, resp. ročnom časovom horizonte môžu znamenať výraznú úsporu pre rodinu a jej domácnosť. Svoje nápady vložili do schémy - osnovy kvarteta na tému úspory energie. Finálnu podobu kartovej hre dodala p. učiteľka. Súčasne p. učiteľka urobila medzi žiakmi anketu, pričom žiaci dostali do rúk anketový hárok aj pre svojich rodinných príslušníkov.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov
Žiaci mali doma zistiť o koľko im stúpajú ročne účty za plyn a elektrinu a sami navrhnúť úsporné opatrenia vychádzajúce z ich vlastnej iniciatívy. Mali sa kriticky pozrieť na to, kde sa u nich doma plytvá energiou a navrhnúť preventívne opatrenia. Žiakom bol demonštrovaný spôsob ako aj do spoločenskej hry možno zapracovať vysokoaktuálne témy. Tento spôsob hravou formou nabáda verejnosť, aby sa minimálne zamysleli a prehodnotili svoje konanie vo vzťahu s čerpaním energie. Hoci hneď nemusí viesť k samotnej úspore u spotrebiteľa, hra si kladie za cieľ osloviť a motivovať spotrebiteľa - občana nášho mesta - aby sa aspoň zaoberal témou úspory energie a zaradil to medzi témy, ktorým časom bude venovať väčšiu pozornosť.
Možné obmeny aktivity
Z kategórií, v rámci ktorých môže bežne "v malom" usporiť rodina žijúca v našom meste je možné zostaviť aj iné druhy hier, napr. 99 všetečných otázok k úspore energie a pod. Textové výstupy môžu žiaci spestriť vlastnou výtvarnou prácou.
Hodnotenie aktivity
Najoriginálnejšie nápady žiakov boli ohodnotené známkou výborný.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Výborné je na projekte to, že od prvej chvíle motivuje žiakov k získavaniu informácií. Prepojenie s domácim prostredím je vhodným spôsobom ako sa poznatkami zo svojho najbližšieho prostredia dá získať celé spektrum nápadov. Vhodné by bolo tieto poznatky aplikovať do školského prostredia."