Príbeh z mestečka Šetríme energiou
Autor: Mgr. Antónia Mišeková
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Výtvarná výchova
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Pomôcky: výkresy, kartón, farby, lepidlo, špajle osobný počítač, vyradené CD, fixky, farebný papier
Cieľ
Cieľom aktivity bolo inšpirovať deti k tomu, aby si vytvorili predstavu "mesta budúcnosti" - mesta, kde sa rozumne nakladá s prírodnými zdrojmi, kde úspora energie je každodennou úlohou jeho obyvateľov každého veku. Deti sa oboznámili s formami obnoviteľných zdrojov energie. Pri aktivite bola uplatnená najmä metóda názornosti a prepojenia teórie s praxou.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Pani učiteľka porozprávala deťom, aby sa zamysleli nad tým, ako by mali vyzerať zdravé mestá, mestá budúcnosti, kde každý sám je ochrancom životného prostredia, ale každý je aj sám zodpovedný za svoje finančné zdroje. Deti postavili maketu mesta so všetkými jej významnými budovami, zeleňou, dopravou a energetickými zdrojmi. Deti mesto nazvali "Šetríme energiou". Dvaja žiaci z triedy napísali príbeh, ktorý sa odohral v tomto mestečku. Príbeh je peknou súhrou dvoch generácií - vnúčat a starých rodičov. Deti príbehom chceli poukázať na to, že téma šetrenia energiou je aktuálna v každom veku.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Deti k napísaniu vlastného príbehu - modernej rozprávky - motivovali príbehy vydané Európskou komisiou - Darček pre Lukáška, Braňo je šampión, Kamilková cesta, Rozpoviem Vám tajomstvo o životnom prostredí a pod. Na zhotovení makety mesta pracovali deti z viacerých tried.
Možné obmeny aktivity:
Deti zhotovili aj mestečko zahalené do zimy, kde sa recykluje odpad a z neba tam padajú len snehové vločky z recyklovaných materiálov zhotovené z použitých a vyradených CD nosičov.
Hodnotenie aktivity:
Deti po ukončení aktivity bolo hodnotené známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Metodicky možno oceniť formu motivácie žiakov k zamysleniu sa o stave životného prostredia a následné premietnutie motivácie do modelu/makety "mesta budúcnosti", ktorá poslúži pre ľahšiu predstavu konkrétnych dopadov, pozitív, negatív a možností úspor energie či prístupu k prostrediu. Projekt je jednoduchý a efektný, pre ďalšie rozšírenie aktivity odporúčame tému rozobrať viac do hĺbky."