Čulý život v riekach a jazerách nášho mesta
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Biológia, Výtvarná výchova, Prírodoveda
Vek: 10+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: plátno na batikovanie, vodové a temperové farby, nástenka, špendlíky, výkresy, farba na batikovanie, kartón, lepidlo
Cieľ
Cieľom aktivity bolo deťom vysvetliť, že voda a rybie mäso je dôležitou zložkou potravy, ale ryby musia pochádzať zo zdravých vodných tokov a jazier všade na svete, aj na území nášho mesta. Ryby, ktoré, napriek, napr. ropnému znečisteniu prežijú, môžu spôsobiť u ľudí po ich konzumácii vážne zdravotné ťažkosti. Deti mali za úlohu výtvarne spracovať tému Život v čistej rieke alebo jazere nášho mesta.
Metodický postup
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Deti sa najskôr na hodine biológie porozprávali o rybách a iných živočíchoch, ktoré sú odkázané na kvalitnú vodu v riekach a jazerách nášho mesta. Porozprávali sa o prechádzkach pri vodných plochách nášho mesta ako jednej z foriem relaxu, o rybárčení, o prínose rybieho mäsa ako zdravého zdroja energie pre človeka, o potrebe dodržiavať zdravý život vo vodnom ekosystéme ako aj o faktoroch, ktoré ho ohrozujú - vypúšťanie odpadových vôd, kyslé dažde a pod. Porozprávali sa o tom, že práve ryby na vo vodnom hospodárstve používajú ako indikátory znečistenia vody. Deti dostali úlohu, aby výtvarne znázornili čulý život v riekach a jazerách nášho mesta.
Deti rôznymi výtvarnými technikami - maľovanie vodovými a temperovými farbami či batikovaním látky pútavo zobrazili svet pod vodou.
Možné obmeny aktivity:
Ako obmenu tejto aktivity, spracovali formou projektov aj život v mori, kde bolo motivovaní najmä letnými dovolenkami v zahraničí.
Hodnotenie aktivity:
Najlepšie práce žiakov sa stali súčasťou výzdoby interiéru našej školy a deti boli hodnotené známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Hoci aktivita podporuje tvorivosť žiakov, nie je prepojená s témou, je to bežne používaná neinovatívna technika. Inšpiráciu pre tvorbu metodických materiálov je možné nájsť aj v Krátkej príručke o energii na stránkach platformy."