Žrúti energie v domácnostiach v našom meste
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Cudzí jazyk, Prírodoveda, Pracovné vyučovanie
Vek: 6+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: hra Bingo, pracovné listy so slovnými hrami a pod. flashkarty, maketa mesta
Cieľ
Cieľom aktivity je podpora osvojenia si technickej terminológie u detí, uvedomenia si energetickej náročnosti bežných spotrebičov v našich domácnostiach, ale aktivita si kladie za cieľ aj istým spôsobom motivovať deti k záujmu o technické témy, predmety a profesie.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Deti si najskôr urobili maketu ako vyzerá ich mesto a potom postupne si zahrali rôzne hry. Menšie deti v rámci primárneho vzdelávania hrali hry v slovenskom jazyku, a to ako v triedach tradičných tak aj v triedach špeciálnych, kde sú umiestnené deti s poruchami reči a komunikácie. Deti v rámci sekundárneho vzdelávania sú vedené k tomu, aby si osvojili terminológiu v anglickom alebo nemeckom jazyku.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Ako motivácia pre aktivitu je vedený brainstorming na úrovni detského poslucháča na tému súťaže "Energia v našom meste". Motivačné rozhovory sa uskutočňujú v slovenčine.
Žiaci sú postupne zapájaní do rôznych hier na tému "Energia v našom meste", pričom si uvedomujú, akých "žrútov energie" máme v domácnostiach, napr. pri bežných činnostiach ako je pranie, varenie, osvetlenie, sušenie vlasov, osobná hygiena, ale napr. aj pri voľnočasových aktivitách ako je domáce majstrovanie, modelovanie, športovanie a pri inom koníčku.
V rámci aktivity deti nielenže pomenúvajú "žrútov energie", ale nepriamym spôsobom sa dostávajú aj k rôznym technickým profesiám, čo považujeme pre nich za dobrú pridanú hodnotu, pre ich neskoršie rozhodovanie o budúcom povolaní. Na našom pracovnom trhu absentujú úplne niektoré technické profesie, domnievame sa, že aj pre ich slabú propagáciu medzi žiakmi, ktorí sa po skončení základnej školy rozhodujú o svojom budúcom povolaní. Tento zámer našej aktivity síce nie je prvoplánový, ale vzhľadom na aktuálnosť sme ho tiež použili medzi deťmi.
Možné obmeny aktivity:
Hry je možné použiť pre žiakov tradičných tried ale aj špeciálnych, kde sú deti s poruchami komunikácie. Deti mladšieho školského veku hrajú hry v slovenskom jazyku, deti staršieho školského veku aj v anglickom a nemeckom jazyku. Hry s slovenskom jazyku je možné hrať v rámci hodín slovenského jazyka, ale aj logopedickej prípravy, prípadne na hodinách prírodovedy alebo fyziky.
Hodnotenie aktivity:
Učiteľ zostaví zoznam detí podľa úspešnosti v jednotlivých úlohách a najlepší žiak z triedy dostane vždy jednotku.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
- moderne_135_BINGOenergieenergy.doc
- moderne_135_environmentlna-anglitina1.doc
- moderne_135_fashkartyenergiaspotrebue1.doc
- moderne_135_Umweltscchutzdeutsch1.doc
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita zapája aj najmladších žiakov, je použiteľná aj na hodinách anglického jazyka, no chýba pridaná hodnota k téme "úspor energie" a k hlavnej téme "Energia v našom meste". Inšpiráciu možno hľadať v Krátkej príručke o energii na stránke plaformy."