Nešetríš vodou ?! Zahrávaš si s prirodou, ohrozuješ život v tvojom meste!
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Cudzí jazyk, Fyzika
Vek: 13+
Trvanie: do 30 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Pracia guľa, počítač, magnet do práčky, opis zloženia bežne používaných pracích práškov, ukážka vodného kameňa v nádobe, hracie karty
Cieľ
Cieľom aktivity je výchova k rozumnému, t.j. úspornému nakladaniu s vodou a oboznámenie poslucháčov v rámci tejto aktivity s niektorými užitočnými radami pri praní v domácnostiach a pri umývaní riadu. Cieľom je nielen znížiť spotrebu vody v domácnostiach, pripomenúť si v rámci aktivity "multifunkčnosť" vody pre človeka, ale tiež rozumným nakladaním s detergentmi a opotrebovanými olejmi v domácnostiach znížiť nežiadúce vstupy týchto látok do životného prostredia.
Metodický postup
Žiaci pod vedením učiteľa pripravili prezentáciu o efektívnom praní, optimálnom používaní detergentov a tiež efektívnom umývaní riadu v domácnostiach. Pripravili tiež desatoro odporúčaní, ako hospodárne a šetrne nakladať najmä s pitnou vodou v mestských domácnostiach.
Učiteľ na základe podnetov od žiakov pripravil hru - kvarteto o niektorých funkciách vody pre človeka. V rámci cudzieho jazyka participovali na aktivite prípravou a riešením krížoviek.
Žiaci si zahrali kartovú hru a potom pristúpili k príprave materiálu - prezentácii o úspornom nakladaní s vodou v domácnostiach. Súčasťou materiálu je aj desatoro odporúčaní pre nakladanie s vodou v mestských domácnostiach. V materiáli je venovaná pozornosť najmä úspore objemu vody a produkcii jej znečistenia
1. pri umývaní riadu
2. pri praní.
V rámci úsporných opatrení bolo prezentované aj nakladanie s vodou pri dodržiavaní zásad osobnej hygieny - pri umývaní zubov, kúpaní, sprchovaní a používaní WC.
Pred prípravou materiálu z dielne žiakov boli žiaci motivovaní vstupným motivačným rozhovorom a malou analýzou a odhalením ich vlastných nedostatkov pri používaní vody v domácnosti. Následne si mali uvedomiť nedostatky, na každý nedostatok pripraviť úsporné opatrenie a "zaviesť" ho do svojho života a života členov svojej rodiny.
Išlo o projektové vyučovanie s očakávaným dopadom aj na generáciu rodičov a starých rodičov, prípadne iných rodinných príslušníkov.
V rámci partnerského vyučovania bol realizovaný pohovor na tému úspory vody aj s mladšími žiakmi.
Žiaci, ktorí sa aktívne podieľali na príprave aktivity, budú hodnotení známkou.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Projekt obsahuje viacero detailne prepracovaných, zábavných aktivít s praktickými informáciami, no prepojenosť na tému "Energie v našom meste" je slabšie, rovnako ako zapojenosť žiakov pri príprave metódy, či prepojenie na uvedené predmety."