Rozprávky o energii a Energia v rozprávkach
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Fyzika, Informatika, Prírodoveda
Vek: 10+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: počítač, tlačiareň
Cieľ
Táto aktivita žiakom ponúka priestor pre uplatnenie vlastnej fantázie, striedmy prístup k materiálnym hodnotám, pozitívny postoj k ochrane prírody a úspore prírodných zdrojov, je príležitosťou naučiť deti pozitívnym stereotypom vo vzťahu k životnému prostrediu a naučiť deti aj alternatívnemu mysleniu pri využívaní zdrojov energie.
Metodický postup
Postup realizácie aktivity:
Učiteľ pripravil ako motiváciu pre deti tri príbehy - dve rozprávky a jednu modernú poviedku - na tému úspora energie. Tieto príbehy majú byť názornou ukážkou pre deti, aby ich inšpirovali k vlastnej tvorbe.
Spôsob motivácie a zapojenia žiakov:
Deti pripravia svoje príspevky v domácom prostredí a odprezentujú ich spolužiakom na vyučovaní.
Básničky sa menšie deti učia naspamäť.
Možné obmeny aktivity:
Deti vymenujú zoznam klasických rozprávok a ich obsah vyrozprávajú tak, aby postavy rozprávky riešili nejaký ekologický problém - recyklovanie odpadov, využívanie obnoviteľných zdrojov energie, alternatívnych palív, problém kyslých dažďov a pod. Žiakom pani učiteľka odprezentuje krátku anglickú rozprávku z jej dielne, ako možno takýto enviropríbeh napísať aj cudzom jazyku. Deti sa pokúsia napísať aj rozprávky s použitím symbolov.
Hodnotenie aktivity:
Najlepšie príbehy žiakov boli hodnotené známkou výborný za aktivitu žiakov.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
- moderne_132_Din-z.doc
- moderne_132_Kde-bolo-tam-bolo-CO2lolek.doc
- moderne_132_etrenie-energiou--moderna-rozpravka.doc
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je zameraná na podnietenie tvorivosti žiakov, je jednoduchá a aplikovateľná na akúkoľvek tému. Chýba však konkrétne zameranie, smeruje málo do hĺbky, aktivita je nedostatočne prepracovaná a až príliš jednoduchá. Zapojenosť a sústredenosť žiakov na aktivitu rýchlo upadá, čo je viditeľné aj na výstupoch."