Hodina o energii z biomasy
Autor: Ing. Marta Rovná
Škola: Základná škola, Bratislava 2 - Ružinov
Predmety: Fyzika, Prírodoveda
Vek: 13+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: hracie karty - kvarteto vlastnoručne vyrobené pri učiteľkou na PC omaľovánka vytvorená na PC
Cieľ
Práve obnoviteľné zdroje energie, t.j. nevyčerpateľné zdroje energie, sú považované za zdroje energie pre budúcnosť. K takýmto patrí aj energia z biomasy. Biomasu možno získať z rôznych zdrojov, a tak ako skoro všetko na svete aj ona má svoje klady a zápory, výhody a nevýhody. Kartovou hrou možno u žiakov docieliť pomerne rozsiahly rámec základnej terminológie a využiteľnosti biomasy vo vzťahu k získavaniu energie.
Metodický postup
Prvú úlohu dostala pani učiteľka. Jej úlohou bolo pripraviť pútavú hodinu o energii z biomasy. Po našej dobrej skúsenosti aj s inými hrami, som sa rozhodla pripraviť kartovú hru kvarteto na tému biomasa.
Žiakom boli najskôr objasnené definície pojmov dôležitou vo vzťahu k získavaniu energie z biomasy, boli oboznámení s podtémami, ktoré karty podrobnejšie opisujú. Karty svojou štruktúrou prepojenia obrázku s textom majú práve takto lepšie pomôcť fixovať učivo.
Aktivitou sme sa snažili naplniť Komenského predstavu o forme vzdelávania pre deti a mládež - Škola hrou. Využili sme práve moderné informačno-komunikačné technológie ako prostriedok na prípravu didaktickej pomôcky.
Učiteľom z nižších ročníkov sme v rámci partnerského vyučovania predviedli možnosti prípravy takejto pomôcky na tému energie aj pre mladší školský vek s tým, že karty sú s jednoduchším textom formou omaľovánky, ktorú môže dieťa dopracovať.
Deti sa učili a hrali súčasne, spojili príjemné s užitočným.
Hodnotenie bolo známkou pre tých najlepších. Kto uhádol 7 odpovedí na otázky p. učiteľky, ktoré vytvorila z textu kariet, dostal jednotku za aktivitu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je zaujímavá a náučná, veľkou výhodou je jej opakovateľnosť a jednoduché použitie ktorýmkoľvek učiteľom pri minimálnych nákladoch. Na druhej strane, žiaduca je vyššia zapojenosť žiakov do prípravy hry, čím sa tiež učia a neprijímajú len "výsledný produkt". Aktivitu by tiež oživili rôzne inovatívne prvky."