Inkognito hliadka na stope učiteľom
Autor: Ing.Lenka Hanáková
Škola: ZŠ s MŠ Šúrovce, Šúrovce
Perex:
V škole bola zriadená hliadka, ktorú tvorili žiaci 5 ročníka. Kontrolovali šetrenie energie na škole. Ekohliadka kontrolovala:spôsob vetrania a meranie teploty v zborovni,používanie kancelárskeho papiera,využívanie recyklovaného kancelárskeho papiera, spôsob dopravy na pracovisko, používanie počítačovej techniky, triedenie odpadu, využívanie recyklovaného toaletného papiera a hospodárenie vodou.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
57.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Daná úspora sa vypočítala za pomoci programu MS Excel. Podrobný výpočet sa nachádza v prílohe.
Finančná náročnosť EO
3 EUR
Časová náročnosť EO
1 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
Východiskový stav: neefektívne využívanie denného svetla, plytvanie kancelárskeho papiera (nevyužívanie oboch jeho strán), nevyužívanie recyklovaného kancelárskeho papiera a nedostatok zelene.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy,
Riešenie
Realizačný tím: učitelia, žiaci, vedenie školy, ekonómka, upratovačka, školník.
V priebehu mesiaca január hliadka tvorená žiakmi kontrolovala v zborovni a monitorovala:
-
spôsob dopravy do práce
-
spôsob vetrania
-
reguláciu teploty
-
šetrenie vodou
-
používanie počítačovej techniky
-
používanie recyklovaného kancelárskeho papiera
-
využívanie recyklovaného toaletného papiera
-
triedenie odpadu (plasty, papier, Bioodpad)
-
zeleň (kvety v zborovni).
Ďalšie využitie EO
Energetické opatrenie sa prepojilo s matematikou a informatikou. Žiaci na hodinách počítali, ako učitelia šetria na škole. Výsledky hliadka spracovala v programe MS Excel.
Komunikácia EO
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Táto aktivita bola dozaista zaujímavá najmä pre žiakov. Domnievame sa však, že vhodnejšie ako vyčlenenie učiteľov ako cieľovej skupiny hliadky by bolo sledovanie správania všetkých "obyvateľov" školy, teda aj žiakov, či dokonca rozšírenie hliadky aj do domácností žiakov. Pri tomto modeli totiž žiakom uniká aspekt uvedomenia si, že sami nesú zodpovednosť za svoje environmentálne správanie."