Záhada miznúcej vody
Video
Autor: Mgr.,Galina, Čajková
Škola: Základná škola Mirka Nešpora, Prešov
Perex:
Nie každé energetické opatrenie sa stáva automaticky úsporným v plnej miere. Niekedy nás čaká aj veľmi mravčia práca...
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
180.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Podľa získaných informácií sme brali do úvahy maximálnu spotrebu 7litrov pri plnom, neúspornom splachovaní a 3litrov pri úspornom splachovaní.Počítali sme s použitím toalety priemerne 2krát denne po dobu 174 dní.Do úvahy sme brali reálny počet žiakov- 380 a zamestnancov školy- 35. Pri starých splachovačoch bola pri jednom spláchnutí spotreba priemerne 12 litrov, nové majú spotrebu 7 litrov pri neúspornom splachovaní a 3 litre pri úspornom splachovaní.Samotnou rekonštrukciou toaliet sa podarilo ušetriť takmer polovicu pôvodne využívanej vody, našími opatreniami sa predpokladá úspora o cca 866520 litrov vody za rok, v prepočte 866,5 metrov kubických, čo pri priemernej cene vodného a stočného 2,5€ za meter kubický môže byť až 2166€ ročne, čo predstavuje priemernú mesačnú úsporu 180,5€.
Finančná náročnosť EO
6 EUR
Časová náročnosť EO
2 týždeň/týždňov
Východiskový stav
Realizácia energetického opatrenia prebieha v našom projekte na začiatku- na našej škole je vy menených 21 toaliet,staré nevyhovujúce/ s nádržkami pod stropom/ sú nahradené novými-s duálnym splachovacím systémom. Prebehla aj rekonštrukcia starých vodovodných kohútikov za pákové batérie, pre neustále zabúdanie žiakov vypínať svetlá na toaletách, boli namontované senzory pohybu, napojené na svetlá, prebehla aj výmena obkladov, ktoré sa lepšie udržiavajú. V našom energetickom opatrení sa však nezameriavame na úspory, ktoré priniesla celá táto rekonštrukcia. Skupina žiakov našej školy odhalila problém, ktorému sa dostalo skutočného riešenia od A po Z
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy, rodičia,
Riešenie
Niektoré energetické opatrenia sú hneď po ich realizácii zrozumiteľné pre používateľov- žiaci vnímajú, že svetlo zhasne a rozsvieti sa pri ich pohybe, rýchlo zvládnu aj jednoduché ovládanie pákovej batérie v porovnaní s kohútikmi.Keď sme však so žiakmi hovorili na tému ochrany spotrebiteľa, sťažovali sa na poruchové splachovače na našich toaletách. Postupne vyšlo najavo,že splachovače nie sú poruchové splachovače na toaletách,po preverní stavu sa ukázalo, že predstava žiakov o úspornom splachovaní je úplne iná ako skutočné úsporné splachovanie.
1. Otázka v dotazníku
Žiaci pripravili environmentálny dotazník pre rodičov,v ktorom bola jedna z 13 otázok formulovaná takto:"Dokáže Vaše dieťa používať úsporné splachovanie na toalete a šetriť tak vodou v škole?"Zo 79 odpovedí bolo 66 kladných,5 záporných, 8 opýtaných neodpovedalo.
2. Anketa, vysvetlenie správneho postupu v triedach
Úplne inak však dopadli ankety v triedach.V priemere z 19 opýtaných v jednotlivých triedach len 5 poznali správny postup pri úspornom splachovaní, niektorí ovládali iný systém úsporného splachovania, ale väčšina používala tento systém úplne nesprávne. Žiaci, ktorí prieskum viedli, využili poskytnutý priestor aj na vysvetlenie správneho postupu pri splachovaní/ ukážka je zdokumentovaná aj na videozázname- v triede, v ktorej bola znalosť správneho použitia duálneho systému najvyššia.
3. Prieskum využívania toaliet
Žiaci urobili dvojdňový prieskum využívania toaliet v škole. Ten potvrdil, že osoby v škole využijú toaletu denne v priemere 1,5krát, čo je údaj potrebný k výpočtu úspory.
4. Tvorba a umiestnenie plagátikov
Žiaci sa rozhodli vytvoriť jednoduchý plagát s informáciami o úspornom splachovaní a tento plagát umiestniť do jednotlivý toaliet- žiackych, aj zamestnaneckých. Po prvotnej skúsenosti ich žiaci s pánom školníkom zalaminovali aby sa zaručil čo najdlhší čas ich využitia.Na nástenky v triedach umiestnili nelaminované plagátiky.
5. Príprava videopríspevku
Do školskej TV Formula žiaci pripravili príspevok s prezentáciou plagátika, aby upozornili žiakov, učiteľov, aj zamestnancov na toto energetické opatrenie a jeho správne využitie.
6. Opakovaný prieskum, výpočet úspory
V závere, po uskutočnení všetkých podporných opatrení, žiaci zopakovali prieskum, ktorý ukázal, že už viac ako 90% opýtaných vie používať úsporné splachovanie správne. Až po tomto zistení žiaci prepočítavajú úsporu vody získanú energetickým opatrením
Ďalšie využitie EO
Aktivity je možné realizovať u starších žiakov/ 8.9.r./slovenský jazyk-anketa, dotazník,matematika-premena objemových jednotiek,opakovanie ako príprava na monitor,prírodopis, geológia- voda ako zložka životného prostredia, činnosť vody,geografia- voda na Slovensku, tvorba plagátika- výtvarná výchova,informatika
Komunikácia EO
Prezentácia problému pri rozdávaní dotazníkov rodičom,prieskum, anketa u žiakov,plagátik na toaletách, vysielanie príspevkov v školskej TV Formula,rozhlasové vysielanie. Táto aktivita bola prepojená s ďalšími, tak ako je to zhrnuté v celkovom projekte.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Je zaujímavé, aká "maličkosť" dokáže ušetriť veľké finančné prostriedky. Oceňujeme, že škola tento problém odhalila a pomenovala a že do celého procesu metodicky kvalitne zapojila žiakov. Rovnako je výborné, že sa žiakom dostalo zadosťučinenia vo forme realizácie šetriacich opatrení. Pozitívne hodnotíme aj zapojenie rodičov do procesu."