Úspora vody v škole
Video
Autor: Mgr. Róbert Harmata
Škola: ZŠ Benkova, Nitra
Perex:
Našou úlohou bolo znížiť spotrebu úžitkovej vody a tým aj finančné náklady školy za energie. Zamerali sme sa na sociálne zariadenia, kde sme znížili spotrebu vody pri použití wc z 6 litrov na 4 litre.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
33.00 %
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Použitie splachovača
6 litrov - plná spotreba
2 litre - regulovaná spotreba
33 % úspora vody
Finančná náročnosť EO
0 EUR
Časová náročnosť EO
10 deň/dní
Východiskový stav
Škola má 777 žiakov a 111 zamestnancov, dve budovy. Spotreba energie je položka, ktorá odoberá škole nemalé finančné prostriedky. Preto sme sa rozhodli riešiť spotrebu úsporou energie.
Realizačný tím
učitelia, školník,
Riešenie
Šetrenie vodou v sociálnych zariadeniach
V sociálnych zariadeniach sme realizovali opatrenia, ktoré je možné vidieť na videu a fotografiách.
Do každej nádržky sme umiestnili upravenú 2 litrovú plastovú fľašu plnú vody, ktorá udržovala hladinu spotrebovanej vody. Objem nádržky je cca 6 litrov, touto umelou prekážkou z plastu sme objem nádrže znížili na 4 litre. Čím sme ušetrili objem spotrebovanej vody pri jednom použití wc. Spotreba vody klesla o 33 %. Fľaša nemá žiadny vplyv na funkčnosť splachovacieho zariadenia. Umelo udržuje 2 litre vody neustále v nádržke, čím šetrí spotrebu vody pri napúšťaní vody do nádržky. Po vyskúšaní činnosti upravenej nádržky wc sme nepozorovali chybu vo funkčnosti, ani pri odtekaní vody do odpadu. Pri cca 40 toaletách v budove je to nezanedbateľné úsporné opatrenie. Vyhodnotenie bude určite vidieť aj na faktúre za spotrebované energie a vodu.
Ďalšie využitie EO
Spotreba energie. Šetrenie vodou.
Komunikácia EO
Predstavenie projektu vedeniu školy a v triedach.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Jednoduchý, ale veľmi efektívny nápad. Ako aktivita by však bola skôr vhodným doplnkovým a nie nosným opatrením. Absentuje komplexnejší prístup k téme šetrenia energií, navyše, nie je zrejmé, akým spôsobom a do akej miery boli do aktivity zapojení samotní žiaci."