Úvod Energia v škole Trieda Na radosť žiakom, na pomoc Zemi

Na radosť žiakom, na pomoc Zemi

Pridané: 15.04.13 Názov: Na radosť žiakom, na pomoc Zemi
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Perex:
Už štvrtý rok na našej škole robíme radosť žiakom a ich rodičom. Ako? Nemusia kupovať plastové obaly na zošity a učebnice. Zošity neobaľujeme vôbec a učebnice do papierových, ekologickejších obalov. Dôvody a vypočítané ušetrené financie sú uvedené v priloženom letáku. Minimalizujeme tak množstvo plastového odpadu. Takúto výzvu sme predložili všetkým školám v našom meste a zeleným školám v rámci Slovenska. Veríme, že sa postupne pridajú k nám a že ušetrené financie sa využijú ekologickejšie.

Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
13728.00 euro

Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Žiak našej školy potrebuje 17 obalov na zošity a 21 obalov na učebnice. Priemerná cena potrebná na nákup obalov na jedného žiaka našej školy je 6,6 €. Pri počte žiakov 521 nám vyjde suma 3432 €. Keďže toto ekologické opatrenie naša škola realizuje už štyri roky, ušetrili sme približne 13728 €. Ak by sa k nám pridali v jednom školskom roku všetky michalovské školy, ušetrilo by sa ročne okolo 30 000 €. Tieto výpočty sú priemerné, nakoľko žiak 1 . ročníka má menej zošitov ako je uvedené, ale žiak 9. ročníka viacej. Aj napriek tomu finančné prostriedky na nákup plastových obalov sú vysoké. Keby sme si naštudovali ďalšie náklady súvisiace so spracovaním vzniknutého plastového odpadu dopracovali by sme sa zrejme k oveľa vyšším číslam. V tomto školskom roku nerobíme v zošitoch okraje. Na hodinách matematiky žiaci vypočítali: Jeden malý zošit má 20 listov = 40 strán. 1 okraj má 2cm, čiže zaberá plochu 2 x 21 cm = 42 cm2. Strana malého zošita má obsah približne 304 CM2. Na 40 stranách okraj zaberá plochu 1680 cm2. Ak vydelíme túto plochu počtom strán 40 dostaneme 5,5, čo je číslo, ktoré nám hovorí , koľko strán v zošite ušetríme, ak nebudeme robiť okraje. Pri 20 listových zošitoch to znamená, ak v 7 zošitoch nebudeme robiť okraje, ušetríme jeden zošit. Niekedy nabudúce vypočítame finančnú úsporu zošitov bez okrajov.

Finančná náročnosť EO
30 EUR

Časová náročnosť EO
12 mesiac/mesiacov

Východiskový stav
Pohľad na nepekné popísané a potrhané plastové obaly na zošitoch našich žiakov po niekoľkých dňoch používania nás priviedol k myšlienke, či sú tieto obaly vôbec potrebné. Rozhodli sme sa, zaviesť zošity a učebnice bez plastových obalov. Na učebnice používame papierové - ekologickejšie. Životnosť zošita je taká, že nemusí byť obalený a vydrží, kým ho celý zapíšeme.

Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, rodičia,

Riešenie

Cieľom projektu je viesť žiakov, rodičov našej školy ale aj verejnosť mesta a blízkeho okolia k minimalizácií odpadu. Prostredníctvom osvety (osvetové letáčiky, infostánky, divadielko) nabádať ľudí k zodpovednému správaniu sa pri nakladaní s odpadom, názorne im ukázať a dať akýsi návod ako sa to dá.

Výsledkom projektu je minimalizácia odpadu na našej škole, minimalizácia odpadov v domácnostiach našich žiakov. Očakávame, že po šírení  myšlienok do ostatných základných škôl v meste sa tento nápad uplatní aj u nich. Predpokladáme, že po skončení projektu bude v dôsledku našej osvety viac ekologicky zmýšľajúcich ľudí v meste Michalovce viac.


Realizácia projektu:

1.

a./ Urobiť v škole propagáciu nepoužívania plastových obalov na zošity a učebnice medzi žiakmi a ich rodičmi formou osvetových letáčikov a ekoinfostánku:

- výroba a distribúcia letáčikov, ktoré informujú o našej aktivite

- výroba a distribúcia letáčikov o plastových odpadoch  

- návrhy propagačných  materiálov na infostánok žiakmi ekologického krúžku

- tvorba a realizácia infostánku pre žiakov a rodičov žiakmi školy v priestoroch našej školy, ktorý bude  zameraný nielen na škodlivosť plastových odpadov a ich dopad na životné prostredie, na spracovanie tohto druhu odpadu, ale hlavne na možnosti minimalizácie odpadu

2.

a./ Pripraviť pre rodičov anketu zameranú na nakladanie s odpadom v ich domácnostiach a vyhodnotiť ju.

- jednou z otázok by určite bola, „aké finančné prostriedky každoročne vynaložíte na plastové obaly zošitov a učebníc pre vaše deti? “

b./ Navrhnúť, pripraviť a rozdistribuovať propagačné materiály, v ktorých široká verejnosť nájde návrhy ako minimalizovať produkciu plastových odpadov  v domácnosti.

3.

a./ Osloviť učiteľov, žiakov a rodičov aj ostatných ZŠ v meste Michalovce s návrhom, aby sa pridali k našej výzve, nepoužívania plastových obalov, prípadne k ďalším navrhnutým opatreniam na zameraných na minimalizáciu odpadu.

b./ Rozmiestniť v priestoroch oslovených základných škôl propagačné letáky.

4.

a./ Vyhľadávanie informácií, zhotovovanie návrhov a tiež realizácia samostatných propagačných materiálov žiakmi školy.

b./ Príprava podkladov k tvorbe infostánkov.

c./ Prezentácia myšlienok projektu na verejnosti, medzi rodičmi v domácnostiach, medzi rovesníkmi na iných ZŠ a na pracovnej porade riaditeľov ZŠ mesta Michalovce.


Zapojenie žiakov, ostatných členov školskej komunity:

-       Vyhľadávanie informácií a ich spracovanie

-       Návrhy a tvorba propagačných materiálov

-       Realizácia samotných ekoinfostánkov

-       Oslovovanie rodičov a širšej verejnosti

-       Distribúcia propagačných materiálov do ďalších ZŠ v meste

Kvalitatívne indikátory úspešnosti:

-       krajšie a ekologickejšie zošity a učebnice žiakov

-       odbúra sa stres z obaľovania zošitov, čo neplnilo svoj účel a bolo to zbytočné

-       žiaci získajú možnosť  a skúsenosť prezentovať informácie na verejnosti

-       malí majú šancu učiť veľkých, čo sa im páči

-       zlepšenie informovanosti vedomosti žiakov, rodičov a verejnosti o možnostiach minimalizácie odpadu

Kvantitatívne indikátory úspešnosti:

-       počet zapojených žiakov do projektu, minimálne 70%

-       počet zapojených zamestnancov školy a rodičov žiakov, 70%

-       minimalizácia odpadu, resp. ušetrenie finančných prostriedkov

-       množstvo oslovených ZŠ - 8

-       množstvo rozdistribuovaného propagačného materiálu - 50 ks plagátov


Tento projekt realizujeme už štvrtý rok a stal sa samozrejmou súčasťou života našej školy. Budúcich prvákov už vopred upozorňujeme, že sme Zelená škola a že máme takýto program.

Čo myslíte bolo to jednoduché? Niekedy nie. Museli sme prekonať predsudky rodičov a učiteľov z neobalených zošitov. Tento projekt realizujeme na škole už štvrtý rok a osvedčil sa. V poslednom roku sme urobili radosť žiakom ešte v jednej veci. Rozhodli sme sa šetriť papierom, a tak v zošitoch nerobíme okraje. veď aj tak sú zbytočné !!!

Ďalšie využitie EO

Na hodinách informatiky a v rámci záujmových útvarov žiaci pripravili letáčiky k danej aktivite. V rámci environmentálnej a masmediálnej výchovy prezentovali svoje poznatky a požiadavky na verejnosti. Na hodinách matematiky vypočítali úsporu. Na hodinách chémie skúmali vlastnosti, výrobu a škodlivosť plastov.

Komunikácia EO

Žiakom školy bol pripravený infostánok o odpade a možnostiach minimalizácie odpadu. Rodičia sa o tejto aktivite dozvedajú v rámci rodičovských združení. Ostatným školám bola aktivita prezentovaná na riaditeľskej porade riaditeľov ZŠ na mestskom úrade v Michalovciach. Zelené školy boli o tejto aktivite informované prostredníctvom internetovej stránky zelenaskola.sk .


Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Zrealizovaná aktivita je veľmi zaujímavá. Oceňujeme prístup školy k danému problému a schopnosť nájsť novú oblasť v ktorej sa dá ušetriť, zmeniť myslenie a pohľad na túto problematiku nielen u žiakov ale aj pedagógov. Na druhej strane však nejde o priame energetické opatrenie."

Hodnotenie:

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie