Tríbečská sa farbí do zelena
Autor: RNDr., Viera, Glosová
Škola: Základná škola Tribečská, Topoľčany
Perex:
"Tríbečská sa farbí do zelena" je komplexný projekt, ktorý zastrešuje viacero aktivít, niektoré sú bližšie popísané v samostatných moduloch. Do projektu sa aktívne zapojili žiaci 3. až 9. ročníka. Tento projekt priamo nadväzuje na iniciatívu školy, ktorá počas letných prázdnin doknončila úpravu priestorov s cieľom znížeiť energetickú náročnosť. Tieto úpravy spolu s aktivitami žiakov viedli k výraznému zníženiu energetickej spotreby pri zachovaní komfortu.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
0.00 viď príloha
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Pre podrobné úspory pozri prílohu.
Finančná náročnosť EO
0 EUR
Časová náročnosť EO
4 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
V priebehu posledných rokov škola investovala svoje zdroje do modernizácie priestorov za účelom zníženia spotreby energie. Medzi hlavné opatrenia patrilo zateplenie budov, výmena starších okien za plastové a modernizácia sanitárneho zariadenia a kuchyne. Projekt "Tríbečská sa farbí do zelena" mal vniesť do radov žiakov povedomie o spotrebe energie a docieliť jej efektívne využitie.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, miestne firmy,
Riešenie
Počas trvania projektu sa žiaci zúčastnili nasledujúcich aktivít:
- Žiaci pátrači (samostatný modul - moderné vzdelávanie)
- AlterEnergo (samostatný modul - moderné vzdelávanie)
- Separuj a šetri (samostatný modul - škola v akcií)
- Maskot projektu (samostatny modul - moderné vzdelávanie)
Okrem projektov detailnejšie popísanými v ďalších moduloch sa žiaci zapojili aj do nasledovných, menej komplexných aktivít.
Energetický občasník
- ako súčasť zelenej aktivity žiaci vytvorili občasník "TRIBEKO", kde informovali o realizovaných aktivitách na škole, zaujímavých enviromentalistických faktoch a nabádali svojich rovesníkov k úspernejšiemu využívaniu energie. Občasník bol farbene vytlačený a distribuovaný do každej triedy (viď prílohu)
Eko-hliadky
- Tým, že sa počas trvania projektu v mysliach žiakov prejavil enviromentálny duch, ako milé prekvapenie sami žiaci navrhli vytvorenie eko-hliadok. Takáta hliadka spočívala v žiakoch, ktorí sa rozhodli vo voľnom čase počas a po skončení vyučovania kontrolovať či sa zdrojmi neplytvá. Takáta eko-hliadka obyčajne skontrolovala či je v školských priestoroch zatiahnutý vododný kohútik alebo či sa niekde zbytočne nesvieti.
Školník nezostáva pozadu
- školník sa tiež aktívne zapojil do projektu. Každý týždeň od decembra 2011 až po súčasnosť na týždennej báze zbieral údaje z meračov elektriny, tepla a vody. Ich zaznamenávanie dovolilo projektu vyhodnotiť výsledky. (viď prílohu)
Zmapovanie ilegálnych skládok odpadu
Deti zmapovali a odfotili ilegálne skládky odpadu v okolí Topoľčian.
Ďalšie využitie EO
Jednotlivé aktivity boli súčasťou osnov hodín prírodovedy, biológie a enviromentálnej výchovy.
Komunikácia EO
Aktivity boli komunikované prostredníctvom občasníka TRIBEKO a živou diskusiou na besedách s miestymi firmami alebo na hodinách.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Komplexne orientované energetické oparenia, ktoré zapája žiakov celej školy do širokého spektra aktivít. Azda najväčším prínosom z dlhodobého hľadiska je pozitívne pôsobenie na myslenie a návyky žiakov."