Objavme energiu!
Autor: Mgr.Darina Drusová
Škola: ZŠ sv. Dominika Savia, Dubnica nad Váhom
Perex:
3.11.2011 bola v škole vyhlásená súťaž pod názvom "Objavme energiu". Úlohou žiakov bolo v priebehu mesiaca november nazbierať čo najviac kg starého papiera a ekopakov;predložiť čo najviac návrhov na šetrenie energiou a o možnostiach jej úspor;na danú tému vymyslieť akýkoľvek literárny útvar a výtvarné dielo.Súťaž bola vyhodnotená na edukatívno-zábavnom dopoludní, kedy boli žiaci rozdelení do skupín a plnili súťažné úlohy súvisiace s problematikou úspory energie.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
550.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Vy?íslite?né energetické opatrenie - možnos? recyklácie nazbieraných ekopakov a starého papiera:
300 eur - zisk za nazbierané ekopaky
250 eur - zisk za nazbieraný starý papier
Finančná náročnosť EO
0 EUR
Časová náročnosť EO
1 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
Nedostatočné vedomosti žiakov o energii, jej druhoch,o nerastných surovinách a ich využití,o možnosti využívania obnoviteľných prírodných energetických zdrojov; nedôsledné triedenie odpadu, vyhadzovanie ekopakov a starého papiera; plytvanie kancelárskym papierom, elektrickou energiou,vodou;nesprávne vetranie,prekurovanie miestností;nesprávna manipulácia s počítačovou technikou.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy, rodičia,
Riešenie
1. Vyhlásenie súťaže pod názvom "Objavme energiu" pre všetkých žiakov školy, obsah ktorej tvorili nasledujúce aktivity:
- súťaž v zbere starého papiera,
- súťaž v zbere ekopakov,
- súťaž o najlepšiu ppt prezentáciu na tému úspory energie,
- súťaž o predloženie najväčšieho počtu návrhov na šetrenie energiou a o možnostiach jej úspor,
- súťaž o najlepšie literárne a výtvarné dielo na danú tému.
2. Zorganizovanie súťažného edukatívno-zábavného dopoludnia pre žiakov 5.-9.ročníka.
Priebeh súťaže:
Žiaci boli podľa ročníkov rozdelení do trojčlenných skupín. Súťaž animovali žiaci ôsmeho ročníka, ktorí pripravili 10 súťažných stanovíšť, kde žiaci plnili v stanovenom časovom limite súťažné úlohy zamerané na šetrenie energiou a na úsporné energetické opatrenia v školskom prostredí i v domácnostiach. Odpovedali na otázky o druhoch energie, o obnoviteľných a neobnoviteľných zdrojoch energie, o nerastných surovinách, o druhoch palív, riešili rébusy, osemsmerovky, energetické krížovky a doplňovačky.
Žiaci 9. ročníka pre mladších spolužiakov pripravili ppt prezentácie o druhoch energie; predstavili im moderné spotrebiče s nízkou energetickou spotrebou; predstavili možnosti úspory energie v škole i v domácnosti; vyzdvihli potrebu šetreniť energiu a chrániť životné prostredie.
V deň konania súťaže boli vyhlásené výsledky súťaže v zbere papiera a ekopakov; boli predstavení víťazi najlepších návrhov na energetické opatrenia a úsporu energie a taktiež boli odmenení autori víťazných literárnych a výtvarných prác.
Ďalšie využitie EO
Súťažné otázky a navrhnuté energetické opatrenia prispejú k rozšíreniu preberaného učiva o energetických zdrojoch a nerastných surovinách v predmete geografia, biológia a fyzika.Poznatky o palivách obohatia učebné osnovy fyziky a chémie.Energetické opatrenia zamerané na úsporu energie budú preberané v predmete fyzika a občianska náuka. Literárne práce obohatia predmet slovenský jazyk a literatúra; výtvarné diela sa začlenia do výtvarnej výchovy a do výchovy umením.
Komunikácia EO
1.Prezentácia pred všetkými žiakmi školy - na realizovanom súťažnom edukatívno-zábavnom podujatí. 2. Prezentácia pred rodičmi žiakov a zástupcami zriaďovateľa - na realizovanom súťažnom edukatívno-zábavnom podujatí(kam boli rodičia i zástupcovia zriaďovateľa pozvaní a niektorí z rodičov sa aktívne zúčastnili na danom podujatí).
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Škola zorganizovala zaujímavé podujatie s pomerne vysokou účasťou žiakov. Oceňujeme, že súťaž bola zameraná ekologicky, energeticky aj umelecky. V popise opatrenia však chýba informácia, ako sa použili návrhy z jednotlivých súťaží a aké opatrenia na úsporu energie v škole žiaci zrealizovali."