Separujeme a tým chránime ŽP alebo ako sme zachránili 88 stromov
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Perex:
Separovanie odpadu nielen kto chce, ktorá trieda chce, ale všetci, spolu a naplno. Tak by sa dalo charakterizovať EO, ktoré má škole priniesť zníženie nákladov za odvoz odpadu a zlepšiť ŽP nás všetkých.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
260.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Úspora 260 eur je zisk zo zberu papiera, úspora dosiahnutá EO - separovaním odpadu sa nedá vyčísliť, pretože sa ešte nemohla prejaviť, keďže sa začalo realizovať nedávno. Neprejaví sa len finančne, ale prispeje aj k zlepšeniu životného prostredia.
Finančná náročnosť EO
374 EUR
Časová náročnosť EO
25 mesiac/mesiacov
Východiskový stav
Množstvo odpadu v škole narastalo a úmerne s ním narastali aj finančné náklady za odvoz odpadu. Preto sa vedenie školy stretlo so žiackym parlamentom, aby spoločne vyriešili tento problém. Dohodli sa, že vedenie školy zakúpi kontajnery na separovanie odpadu a na členoch parlamentu spolu so žiakmi 6. A bude spropagovanie separovania, vytvorenie informačnej kampane a samozrejme aj kontrolovanie, či sa v triedach separuje ozaj dôsledne.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, ostatní zamestnanci školy, rodičia,
Riešenie
Separujeme a tým chránime ŽP alebo ako sme zachránili 88 stromov
Stretnutie vedenia školy so žiackym parlamentom - nastolenie problému s odpadom.
Návrh riešenia - dôsledné separovanie.
Nákup kontajnerov na separovanie odpadu - papier, plasty.
Informačná kampaň, ktorú pripravili žiaci 6. A zapojení projektom Návšteva do súťaže na tému Energia v našej škole, o význame zberu papiera a separovaní odpadu - rozhlasové relácie, plagáty, oznamy na webovú stránku.
Inštalovanie zakúpených kontajnerov na separovanie odpadu na chodbách školy.
Podujatie na začiatok EO - celoškolský zber papiera. Prebehol v týždni od 19. 3. do 26. 3. 2012 po ukončení vykurovacieho obdobia. Zapojili sa doň nielen žiaci, ktorým pomáhali rodičia, ale aj učitelia, jednoducho všetci obyvatelia školy. Bolo vyzbieraných 5200,- kg, teda sa nám podarilo zachrániť 88 stromov.
Hodiny biológie a občianskej výchovy venované separovaniu odpadu, hlavne upresneniu informácií o tom, čo patrí do kontajnerov medzi papier a plasty.
Nákup kontajnerov bol financovaný z vlastných príjmov školy (zbery papiera, organizovanie volieb, prenajímanie priestorov školskej jedálne a telocvične) a výška nákladov predstavovala 374,59 eura a zisk zo zberu papiera bol 260 eur.
EO sa bude realizovať dlhodobo. Do budúcnosti sa plánuje separovať bioodpad a vybudovanie vlastného kompostu.
Ďalšie využitie EO
Separovanie odpadu, zber papiera - sú témy, ktorým sa venovali žiaci na hodinách biológie a občianskej výchovy vo všetkých triedach druhého stupňa, prvostupniari sa jej venovali na hodinách prírodovedy. Podrobnejšie v rámci učiva o globálnych ekologických problémoch Zeme na hodinách zameraných na ekológiu.
Komunikácia EO
EO bolo prezentované oznamom v školskom rozhlase, žiackej knižke. Informácie o ňom sú aj na webovej stránke školy a budú uverejnené aj v školskom časopise Poškolák.
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Separovanie odpadu je jednoznačne potrebná a žiadaná aktivita. Rovnako pozitívne hodnotíme aj plány školy do budúcnosti - zriadiť kompostovisko, separovať bioodpad. Ku skvalitneniu aktivity by prispelo aj hlbšie prepojenie žiackych aktivít a kladenie väčšieho dôrazu na rozvoj kritického myslenia."