Úvod Energia v škole Exteriér školy Aj bez auta sa dá ...

Aj bez auta sa dá ...

Pridané: 24.01.12 Názov: Aj bez auta sa dá ...
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Perex:
Ukázať na jednu z možností zlepšenia kvality ovzdušia v našom okolí, na možnosť šetrenia energie ( benzín a nafta v autách ) a na zdravší spôsob životného štýlu.

Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
84.00 euro

Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Najskôr bol urobený prieskum spôsobu dopravy žiakov do školy v bežný deň a ich vzdialenosť do školy. Vypočítali sme si priemernú vzdialenosť žiaka do školy a percentuálne vyjadrili poče žiakov dochádzajúcich do školy pešo, autom a autobusom. Takýto prieskum bol zrealizovaný aj v rámci dňa bez áut. Zistili sme: BEŽNY DEŇ: pešo - 20% žiakov, autom - 60% a autobusom 20% žiakov. V DEŇ BEZ ÁUT: pešo - 45% žiakov, autom - 30% a autobusom - 25% žiakov. Z celkového počtu žiakov 503. To znamená, že v daný deň prišlo do školy o 151 žiakov viac pešo ako v bežný deň. Priemerná vzdialenosť žiaka do školy je 2,5 km ráno a 2,5 km poobede, ušetrili sme spolu 755 km cesty autom do školy.Priemerná sppotreba auta je 8l/100 km čiže 0,08l/1km - ušetrili sme 60,4 litrov benzínu. Ak je cena 1l približne 1,4 €, celková ušetrená suma je v daný deň 84,56 . Ak by sme si takýto ekologický spôsob dopravy do školy zvolili len raz mesačne, počas školského roka by sme ušetrili 604 litrov benzíny = 845,6 €. Zdajú sa Vám tieto čísla neuveriteľné? Tak začnite žiť ekologicky !

Finančná náročnosť EO
15 EUR

Časová náročnosť EO
1 deň/dní

Východiskový stav
V škole sme zrealizovali malý prieskum spôsobu dopravy žiakov do školy. Naše zistenia boli priam šokujúce. Škola má 503 žiakov, ktorí dochádzajú z celého mesta a okolitých blízkych dedín. Aj napriek tomu, že pre žiakov je zabezpečená autobusová hromadná doprava, prípadne bývajú v tesnej blízkosti školy až 60% z nich chodí do školy autom. Rozhodli sme sa zorganizovať deň bez áut, pod názvom Aj bez auta sa dá ... Mali sme na mysli prísť do školy.

Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, ostatní zamestnanci školy, rodičia,

Riešenie

Príprava a realizácia:

1. Rozdelenie žiakov realizačného tímu do skupín a zadelenie jednotlivých úloh.

2. Príprava tabuliek na štatistické zapisovanie a príprava propagačných materiálov.

3. Zrealizovanie štatistických zistení o spôsobe dopravy žiakov v bežný pracovný deň ( ktorý žiak sa akým spôsobom bežne dopraví do školy ).

4. Propagácia dní bez áut v škole a u rodičovskej verejnosti. Rozdané letáky žiakom, oznamy v rámci rodičovského združenia, plagáty na dverác a bráne budovy školy.

5. Realizácia samotného dňa bez áut.

6. Realizácia štatistického merania spôsobu dopravy žiakov do školy v daný deň a zápis do tabuliek.

7. Vyhodnotenie zrealizovanej aktivity ( zapojenosť žiakov a ich rodičov, spôsob dopravy, množstvo ušetrenej energie ).

8. Zverejnenie výsledkov v školskom rozhlase a na nasledujúcom rodičovskom združení.

 

Vedenie školy dá súhlas a podporí danú aktivitu, pomôže pri rozmnožovaní propagačných materiálov, ktoré si žiaci pripravia pre rodičov a svojich spolužiakov.

Žiaci na ekologickom záujmovom útvare pripravia propagačné materiály, na hodinách informatiky alebo matematiky spracujú a pripravia tabuľky pre štatistické vyhodnocovanie.

 

Samotný deň začne prebiehať ráno pred bránami školy, kde ŽIACKA EKOPOLÍCIA stopuje neposlušných VODIČOV - rodičov, ktorí daný deň nerešpektovali a pýta sa ich prečo, či o tom nevedeli ap. Na druhej strane sa zastaví pri rodičoch a žiakoch CHODCOCH a tých naopak pochváli.

Počas dňa sa urobia štatistické zistenia. Na hodine matematiky žiaci zapíšu svoje zistenia do vopred pripravených tabuliek a na hodine fyziky vypočítajú ušetrenú spotrebu energie, v našom prípade benzínu v litroch a Eurách.

Výsledky boli prekvapivé apovedali sme si, že začneme žiť ekologickejšie.

 

Ďalšie využitie EO

výtvarná výchova a informatika - príprava propagačných materiálov matematika a informatika - štatistické spracovanie zistených údajov fyzika - číselné vyjadrenie úspor energie ekológia - ekologické hľadisko realizovanej aktivity, čistota ovzdušia, ekologické správanie sa mediálna výchova - vystupovanie a prezentácia informácií na verejnosti

Komunikácia EO

Aktivita bola prezentovaná na internetovej stránke školy, na rodičovskom združení a v školskom rozhlase.


Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Napriek tomu, že aktivita nesúvisela priamo s úsporou energií na škole, považujeme ju za veľmi pozitívne a zaujímavé opatrenie. Aktivitu považujeme za výchovnú, a to z toho dôvodu, že žiaci sami pozorujú ako svojím vlastným správaním môžu dosiahnuť zmenu."

Hodnotenie:

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie