Úvod Energia v škole Exteriér školy Pod lampou alebo o lampách a o všeličom inom

Pod lampou alebo o lampách a o všeličom inom

Pridané: 23.04.13 Názov: Pod lampou alebo o lampách a o všeličom inom
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Perex:
Keď sa povie slovo energia, prvé, čo každého napadne je určite svetlo, žiarovka ap. Rovnako to bolo aj u našich žiakov. Dostali preto za úlohu vymyslieť, ako by sa dala ušetriť energia spotrebovaná na osvetlenie mesta.

Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
12887.00 kWh

Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
V meste máme 3683 svetiel verejného osvetlenia. Priemerný výkon jedného svetla je 100 W a svieti v priemere 10 hodín denne. to znamená, že má spotrebu 1kWh denne. V danom týždni svietila len každá druhá lampa, čiže 1841 bolo vypnutých, znížila sa spotreba v jeden deň o 1841 kWh. Za 7 dní to je 12 887 kWh.

Finančná náročnosť EO
0 EUR

Časová náročnosť EO
7 deň/dní

Východiskový stav
Žiaci našej školy sledovali ako funguje verejné osvetlenie mesta. Niektorí boli s osvetlením spokojní, iní hovorili, že na ich ulici verejné osvetlenie nefunguje. Z hľadiska šetrenia energie zistili, že na niektorých uliciach je osvetlenia veľa. Snažili sa zistiť dobu svietivosti jedného svetla. Zistili, že je to vždy iné číslo. Spojili sme sa so zodpovednými zamestnancami technických služieb mesta a dali hlavy dokopy.

Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, Technické služby mesta MichalovceTechnické služby mesta Michalovce

Riešenie

Keď sme sa so žiakmi bavili na tému energia v našom meste, prvé, čo im napadlo bolo verejné osvetlenie. Ich myšlienky smerovali k šetreniu energie na verejnom osvetlení. Na hodinách fyziky žiaci 9. ročníka dostali domácu úlohu: zistite čo najviac informácií o verejnom osvetlení v meste. Napríklad, ako dlho svieti na vašej ulici svetlo, od kedy do kedy, koľko stĺpov verejného osvetlenia je v meste, je osvetlenie dostatočné, alebo je ho málo ap.

Bola to veľmi náročná úloha. Asi po dvoch týždňoch pátrania sme sa dopracovali k takýmto záverom:

Svetla na rôznych uliciach svietili rôzne dlho, niekde boli ulice osvetlené málo, niekde akurát, niekde veľa, počet stĺpov verejného osvetlenia sme nezistili, nakoľko žiaci našej školy nepokrývajú celú oblasť mesta. Keďže cieľom našej aktivity bolo nájsť riešenie ako ušetriť energiu v meste, pozvali sme si do školy na pomoc predstaviteľov technických služieb mesta, zodpovedných za osvetlenie mesta.

Žiaci si pre nich pripravili množstvo otázok týkajúcich sa nielen osvetlenia mesta, ale aj ďalších oblastí, ktoré spadajú do ich kompetencií. Dozvedeli sme sa nasledujúce fakty:

Naše mesto má približne 40 000 obyvateľov. Počet ulíc v meste je 187. Počet svetiel verejného osvetlenia je 3683. Námestie mesta je osvetlené žiarivkami OSRAM Dulux - 36 W, na ostatných lampách sa v celom meste používajú úsporné žiarovky OSRAM NAV - T (SON -T ) s výkonom od 70 do 150 W. Svetla na uliciach sa zapínajú a vypínajú podľa astronomických hodín, ktoré sa riadia automaticky, prestavujú časy zapnutia a vypnutia podľa ročného obdobia. Svietivosť jedného svetla je v priemere 10 hodín za deň. V jednej časti mesta sú nainštalované solárne lampy, ktoré sú na skúšku, ako budú fungovať. Dokonca aj svetelná signalizácia na križovatkách mesta využíva úsprné žiarivky a postupne sa vymieňa za dokonalejšiu.

Tieto informácie nielen žiakov, ale aj nás pedagógov vcelku prekvapili. Naše mesto sa naozaj snaží šetriť energiou a inštaluje nové technológie zamerané na úspory energie. Žiakom deviateho ročníka to však nestačilo. Vedeli, že určite existuje spôsob, ako energiu ušetriť ešte viacej. Po čase prišli na nápad, aby svetlá svietili o hodinu kratšie. To z technických príčin nechceli zamestnanci technických služieb odsúhlasiť, nakoľko astronomické hodiny si intenzitu a dĺžku svietenia regulujú sami a nebola by zabezpečená bezpečnosť obyvateľov večer v tme. Po čase dospeli k myšlienke, aby na uliciach svietila len každá druhá lampa. Bude to aj technicky možné, aj bezpečné pre obyvateľov mesta.

V týždni od 16. do 22. apríla technické služby zabezpečili, že v celom meste svietila len každá druhá lampa na ulici. 

Žiaci si túto skutočnosť mohli overiť na svojich uliciach, kde bývajú. Na hodinách fyziky vypočítali úsporu elektrickej energie v meste. Vyvrcholením tejto aktivity je Deň Zeme na našej škole. Pri tejto príležitosti sme tieto výsledky prezentovali v ekoinfostánku EKOPORADŇA pre žiakov, učiteľov, rodičov žiakov školy aj obyvateľov blízkeho okolia školy. Návštevníci ekoinfostánku sa dozvedeli o možnostiach šetrenia energie, o tom ako nakladať s odpadom, boli znovu vyzvaní na zber použitých alkalických batérií a taktiež boli oboznámení s výsledkami, ktoré sme dosiahli v rámci našej kampane.

Hoci nosnou problematikou pri stretnutí žiakov s predstaviteľmi technických služieb bolo verejné osvetlenie, žiaci sa pýtali a dostali zaujímavé odpovede aj o problematike odpadu v meste, o množstve spotrebovanej energie pri odstraňovaní zimnej kalamity, o tom, či na posyp ciest sa používa ekologická soľ ap.

Ďalšie využitie EO

Sledovanie fungovania verejného osvetlenia v rámci domácej úlohy na hodinách fyziky. Beseda so zástupcami technických služieb v rámci ktoréhokoľvek vyučovacieho predmetu. Spracovanie získaných informácií v rámci hodín fyziky alebo matematiky. Prezentácia výsledkov aktivity na verejnosti formou ekoinfostánku - príprava letákov, plagátov ap. Spracovanie letákov na hodinách informatiky.

Komunikácia EO

Aktivita bola prezentovaná pred bránami školy žiakom školy, učiteľom, rodičom žiakov školy i obyvateľom blízkeho okolia prostredníctvom ekoinfostánku EKOPORADŇA.


Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Projekt je inovatívny, ucelený, zaujímavý, prepájajúci teóriu s praxou. Páčilo sa nám zapojenie žiakov a dobre zrealizovaná komunikácia medzi školou a technickými službami. Avšak opatrenie sa netýkalo priamo školy a nezohľadňovalo ani potreby školy."

Hodnotenie:

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie