Kto chce zdravší byť, bude vodu z vodovodu piť
Autor: Mgr. Valéria Kocúrová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce
Perex:
Všade okolo seba vidíme porozhadzované prázdne plastové fľaše. Preto sa žiaci rozhodli vyskúšať tzv. "pedagogiku angažovanosti" a pôsobiť na svojich spolužiakov, rodičov i ľudí žijúcich v blízkom okolí, aby znížili nákup minerálok a sladených vôd, aby prijímali zodpovednosť, začali sami od seba a zmenili svoje správanie.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
89.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Do kampane sa v škole zapojilo 270 rodín. Týždenne rodina kúpi 10 plastových fliaš. 270 rodín = 270 x 10 = 2 700 fliaš. Za mesiac to je 2 700 x 4 = 10 800 fliaš. Vývoz a likvidácia zbernej nádoby, do ktorej sa vojde 240 plastových fliaš sa uvádza 1,99 €. 10 800 : 240 = 45 nádob odpadu. 45 x 1,99 = 89,55 €. Pri likvidácii 10 800 fliaš mesačne vzniká úspora 89,55 €.
Finančná náročnosť EO
15 EUR
Časová náročnosť EO
5 týždeň/týždňov
Východiskový stav
Popri cestách, chodníkoch, v lesoch nášho krásneho Slovenska vidíme poodhadzované plastové fľaše, ktoré nielen špatia okolie, ale príroda si s nimi nedokáže poradiť ani za niekoľko storočí. Preto pri príležitosti Svetového dňa vody deti na rodičovskom združení oslovili rodičov, aby nekupovali minerálky v plastových fľašiach a ak si chceme uchovať prírodu pre budúce generácie, musíme začať hneď a každý od seba.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, ostatní zamestnanci školy, rodičia, obyvatelia v blízkom okolí školyobyvatelia v blízkom okolí školy, obyvatelia žijúc
Riešenie
V areáli školy a v školskom športovom areáli pravidelne podľa rozpisu služieb triedni učitelia so svojimi žiakmi zbierajú a triedia odpad, ktorý po sebe zanechajú tzv." športovci", ktorí sa vo večerných hodinách zdržiavajú na ihriskách. Táto situácia žiakov priviedla k nápadu, že pri príležitosti Svetového dňa vody zorganizujú pre žiakov školy, rodičov i ľudí bývajúcich v okolí školy kampaň zameranú na znižovanie nákupu minerálok a sladených vôd v plastových obaloch.
Prvým krokom bolo vyrobiť nástenku, propagačné plagáty a pripraviť dotazník, ktorý poslali rodičom a zisťovali, koľko plastových fliaš s rôznymi nápojmi sa v jednotlivých rodinách spotrebuje za týždeň. Na svoje prekvapenie zistili, že je to viac ako očakávali. Štvorčlenná rodina uvádza spotrebu v priemere 10 plastových fliaš. Cena minerálnych vôd, ktoré uvádzali (Mattoni, Rajec, Dobrá voda a i.) sa pohybujú od 0,53 € po 0,66 € za fľašu. Niektorí uvádzali Saguaro - 0,22 € za fľašu. Budeme počítať s priemernou cenou 0,40 € za fľašu. Pri počte žiakov školy cez 500, máme asi 350 rodín. Ak každá z nich vyhodí týždenne 10 plastových fliaš, je to 3 500 fliaš za týždeň, 14 000 fliaš za mesiac a 168 000 fliaš za rok. Samotné deti boli výsledným číslom šokované a nabrali ešte viac energie do svojej kampane.
Druhý krok: Pred rodičovským združením zastavovali rodičov pred vchodom do školy a rozprávali s nimi o potrebe obmedziť nákupy plastových fliaš a radšej piť vodu z vodovodu a vyzvali ich, aby podporili našu kampaň, že mesiac nebudú nakupovať nápoje v plastových fľašiach. Žiakom sa podarilo získať prísľub od 270 rodičov. Tieto rodiny, ak svoj sľub dodžali, ušetrili náklady na likvidáciu 10 800 plastových fliaš za jeden mesiac. Vývoz a likvidácia zbernej nádoby, do ktorej sa vojde 240 plastových fliaš sa uvádza 1,99 €. Pri likvidácii 10 800 fliaš mesačne vzniká úspora 89,55 €. A úspora pre naše životné prostredie je nevyčísliteľná.
Preto v ďalšom kroku žiaci navštívili obyvateľov vo svojom bydlisku a v blízkom okolí školy, odovzdali im letáčik s výpočtom, koľko môže ušetriť jedna štvorčlenná rodina na nákupe minerálok, ale aj štátu na likvidáciu odpadu. Našim cieľom je znížiť nákup nápojov v plastových obaloch na minimum.
Štvorčlenná rodina: 10 minerálok x 40 centov = 4 € za týždeň, za mesiac 16 € a za rok by ušetrila asi 192 € za nákup minerálok. Za rok spotrebuje 480 plastových fliaš, na ktoré sú náklady na likvidáciu 3,98 €.
Ďalšie využitie EO
Matematika - výpočty úspor Informatika - vyhľadávanie podkladov na internete
Komunikácia EO
rozhovorom so spolužiakmi v triedach na triednických hodinách, rozhovorom pred vchodom do školy s rodičmi prichádzajúcimi na rodičovské združenie, osobné návštevy a rozhovory s obyvateľmi v blízkom okolí školy a v mieste bydliska
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Realizácia projektu spočívala v prepojení aktivít na rodiny žiakov. Veľkým pozitívom je zaujímavý nápad a užitočnosť. Oceňujeme zapojenie žiakov, vzdelávanie komunity, rodičov a verejnosť. Bolo by však vhodné zamerať sa na dané opatrenie v rámci školy."