Učíme sa ekologicky!
Autor: Mgr. Kornélia Kimijanová
Škola: Zakl. škola F. E. Scherera, Piešťany
Perex:
Ukázať všetkým, ako šetriť elektrickú energiu na školách.
Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
130.00 euro
Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
Finančná náročnosť EO
0 EUR
Časová náročnosť EO
3 deň/dní
Východiskový stav
Každodenný chaos v škole.To pozná asi každý.Niektorí si dopisujú zabudnuté domáce úlohy,iní zasa nestíhajú prísť načas do triedy. Keď ten rozruch ako tak stíchne, všetko sa začne rovnako. Decká vylezú na chodbu a prvé čo urobia je to, že zasvietia svetlo a keď zazvoní zvonec a je čas ísť do triedy, nikoho nenapadne aby svetlo zhasol.
Realizačný tím
učitelia, žiaci, školník,
Riešenie
1.Zbytočné svietenie na chodbách.
Každodenný chaos v škole.To pozná asi každý.Niektorí si dopisujú zabudnuté domáce úlohy,iní zasa nestíhajú prísť načas do triedy. Keď ten rozruch ako tak stíchne, všetko sa začne rovnako. Decká vylezú na chodbu a prvé čo urobia je to, že zasvietia svetlo a keď zazvoní zvonec a je čas ísť do triedy, nikoho nenapadne aby svetlo zhasol.
Žiaci na hodine fyziky aj vo svojom voľnom čase urobili výpočet, koľko by mohla škola ušetriť, keby sa na chodbách nesvietilo cez zimné obdobie čo predstavuje 60 školských dní.
príkon žiarivky......40W
počet svietiacich žiariviek.....80ks
čas svietenia....45min
cena za 1kWh......0.21E
Žiaci vypočítali, že zbytočným svietením na chodbách by mohla škola by škola mohla ušetriť asi 45E.
2.Zatiahnuté žaluzie v triedach.
Keď zazvoní a žiaci dobehnú do triedy,automaticky zasvietia svetlá.Ani jedného nenapadne pozrieť sa na okná a zdvihnúť zatiahnuté žaluzie.Musíme uznať, že niekedy nás na tento prehrešok upozornia vyučujúci.Aj takto sa dá ušetriť!
Žiaci sa pohrali s číslami a zistili:
jedna trieda....38žiariviek
počet tried …..6
zbytočné svietenie......28hodín
Škola by mohla ušetriť v tomto prípade približne 48E.
3.Svietenie cez prestávky.
Hodina končí a v triede neostane ani noha. Každý niekam uteká a
školské svetlá naďalej svietia.Tak či tak, je to zbytočné.
Výpočtom sa žiaci presvedčili, že by sa mohlo ušetriť 37E.
4.Výmena žiariviek s menším príkonom.
Doteraz sme riešili to, že žiaci nešetria dostatočne elektrickou energiou.Ale prišli sme na to, že ak by školník postupne vymieňal 40W žiarivky za 36W bola by to tiež zaujímavá úspora.
Realizácia projektu:
sčítanie tried
zistenie príkonu žiariviek u školníka
zistenie platby za 1kWh
sčítanie žiariviek
rozdelenie žiakov do skupín
Ďalšie využitie EO
Na hodiny fyziky si žiaci pripravujú kvalitné prezentácie na rôzne šetrenie energie.
Komunikácia EO
Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Z teoretického hľadiska ako súčasť niektorých vyučovacích predmetov skutočne zaujímavá aktivita a nápad. Na zváženie je však miera bezpečnosti a komfortu pri uplatňovaní opatrení, najmä v zimných mesiacoch. Z kalkulácie nie je zrejmé, o aké časové obdobie sa jedná."