Úvod Energia v škole Chodby O vode inak

O vode inak

Pridané: 01.03.12 Názov: O vode inak
Autor: Mgr. Lenka Paľová
Škola: ZŠ, Ul. T. J. Moussona, Michalovce, Michalovce

Perex:
Na veľmi jednoduchom a finančne nenáročnom príklade ukázať na možnosť šetrenia vodou. Ide o úsporu pitnej vody, náhradou za dažďovú vodu zachytenú z okapových rúr.

Číselne vyjadrená vzniknutá úspora po realizácii EO:
1680.00 litrov

Spôsob, akým bola vypočítná daná úspora:
V interiéri školy máme cca 2OO ks izbových rastlín. Ak ich polejeme aspoň raz týždenne, potrebujeme na to cca 60 litrov vody. Objem sudov na školskom pozemku je 600 litrov ( 1 sud = 200 litrov, 3 sudy = 600 litrov ). Hoci je plocha strechy školského sklenníka neveľká, sudy sa tíhajú priebežne plniť a vyprázdňovať. Takže pri jednom naplnení sudov získame 600 litrov vody, ktorú použijeme na 10 poliatí interiérových rastlín ( 2,5 mesiaca ). V zime (december, január a február) tieto sudy nevyužívame, takže po zvyšok roka kvety polievame zachytenou dažďovou vodou. To jest 7 mesiacov, spotrebujeme 1680 litrov vody. Toto množstvo je naša ušetrená pitná voda, nahradená zachytenou dažďovou vodou. Finančne vyjadrená úspora: 1680 l = 1,68 m3, cena za 1 m3=1,3€, takže spolu 1,68 x 1,3 = 2,184€. Vieme, že nejde o veľkú finančnú úsporu. V tomto EO nám išlo skôr o environmentálne hľadisko.

Finančná náročnosť EO
0 EUR

Časová náročnosť EO
7 mesiac/mesiacov

Východiskový stav
Všetci sme vedeli, že kvety v škole nemusíme polievať len vodou z voddovodných kohútikov, ale aj zachytenou dažďovou vodou. Problém bol v tom, že po rekonštrukcii školy sme nemohli zasahovať do novoumiestnených okapových rúr. Na školskom pozemku máme taký sklenník slúžiaci na predpestovanie rastlín. Napadlo nás, že na tento sklenník osadíme okapové rúry a dažďovú vodu budeme zachytávať do sudov. Následne sa táto voda bude používať na polievanie okrasných rastlín v areáli, chodbách a triedach školy. Vieme, že množstvo zachytenej dažďovej vody nie je postačujúce, ale ušetríme aspoň časť pitnej vody, ukážeme ostatným ako sa to dá.

Realizačný tím
učitelia, žiaci, vedenie školy, školník, rodičia,

Riešenie

KROK 1: Prejednanie návrhu na osadenie sudov v rámci školy s vedením školy a pánom školníkom.

KROK 2: Oslovenie rodičov o pomoc, zabezpečenie sudov, okapových rúr a iného materiálu potrebného k realizácií opatrenia.

KROK 3: Príprava a osadenie okapových rúr na školský sklenník, namaľovanie a osadenie sudov pod okapové rúry.

KROK 4: Propagácia významu využívania zachytenej dažďovej vody v rámci školy žiakom, ale aj u obyvateľov blízkeho okolia nakoľko sudy sú nápadné a každý, kto prechádza okolo si ich všimne.

KROK 5: Samotné využívanie dažďovej vody na  polievanie izbových rastlín v interiéri školy, ale aj školského políčka. Všetko závisí od množstva zrážok.

KROK 6: Výpočet úspory pitnej vody, na základe objemu zachytenej dažďovej vody.

Týmto energetickým opatrením sme chceli hlavne poukázať žiakom, ich rodičom ale aj obyvateľom blízkeho okolia na možnosť využitia zachytenej dažďovej vody. Na jednoduchom a finančne nenáročnom príklade vysvetliť možnosť šetrenia pitnej vody, ktorá je čoraz vzácnejšia. Náš školský pozemok sa tak stal krajší, ožil a priniesol väčší úžitok ako doteraz.

EO neprinieslo veľké finančné úspory, ale malo ekologický, ľudský, estetický a výchovný význam.

Ďalšie využitie EO

V rámci hodín technickej výchovy žiaci skrášlili sudy na zachytávanie dažďovej vody, pomohli pánovi školníkovi osadiť na skelnník okapové rúry a nakoniec aj sudy. Na hodinách biológie žiaci spočítali množstvo kvetov v škole, ktoré je potrebné týždenne polievať a na hodine matematiky vypočítali, koľko vody za týždeň spotrebujeme na polievanie kvetov. Následne prepočítali objem sudov a približný objem zachytenej dažďovej vody. Výpočty sú orientačné, nakoľko úspora vody závisí od množstva zrážok.

Komunikácia EO

Túto aktivitu sme vložili ako súčasť nášho náučného ekologického chodníčka, ktorý sme v škole vybudovali. Jeho návštevníkmi nie sú len žiaci školy, ale aj ich rodičia, deti z MŠ. Sudy na dažďovú vodu sú dobre viditeľné a obyyvatelia blízkeho okolia ich hneď spozorovali a na náš údiv javili o ne veľký záujem.


Materiály dokumentujúce prípravu, priebeh a prezentáciu EO

Obrázky:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Oceňujeme originálny nápad, jednoduchosť opatrenia, kreativitu, zapojenie žiakov do celého procesu, rovesnícke vzdelávanie a ekologickú výchovu."

Hodnotenie:

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie

E-learning

E-learning je moderná forma vzdelávania. Oblasť energetických služieb a poradenstva je vynikajúca príležitosť na rozšírenie obsahu vzdelávania o problematiku úspor energie a energetické zhodnocovanie budov v domácnostiach alebo malých prevádzkach. Ponúkame vám on-line k...



Ďalšie informácie