Učíme sa ako šetriť energiu aj pomocou populárnych piesní
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Hudobná výchova
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: učebný text o spôsoboch šetrenia energie, PC s prístupom na internet (YouTube)
Cieľ
Žiak vie: • Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu. • Aplikovať informácie z textu pri tvorbe textu piesne. • Vytvoriť v spolupráci so spolužiakmi text populárnej piesne na tému šetrenia energie v škole na zvolenú melódiu piesne.
Metodický postup
Aktivita: Učíme sa ako šetriť energiu aj pomocou populárnych piesní
Učivo: Populárne piesne
Tematický celok: Poézia
Predmet: slovenský jazyk a hudobná výchova
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 2 hodiny
Cieľ:
Žiak vie:
· Vyhľadávať, spracovávať informácie z textu.
· Aplikovať informácie z textu pri tvorbe textu piesne.
· Vytvoriť v spolupráci so spolužiakmi text populárnej piesne na tému šetrenia energie v škole na zvolenú melódiu piesne.
Metódy: práca s textom, rolová hra
Forma: skupinová práca
Výstup: texty populárnych piesní na tému šetrenia energie v škole, nahrávky piesní
Scenár aktivity:
- Oboznámenie s témou a cieľmi.
- Motivácia:
V živote mladých ľudí sú dva fenomény, ktoré ich v období puberty výrazne ovplyvňujú, a to je hudba a móda. Preto bude vašou úlohou v tejto aktivite na známu melódiu vytvoriť text populárnej piesne, ktorá by oslovila vašich rovesníkov a tým by im poskytla informácie, ako môžu šetriť energiu nielen v škole, ale kdekoľvek sú.
- Na prvej hodine si žiaci v skupinách naštudujú text ako sa dá šetriť energia v jednotlivých priestoroch školy. Každá skupina sa zameria na jeden priestor – triedy, kuchyňa, chodba, ... alebo si naštudujú všetko. Vyberú dôležité spôsoby šetrenia, najmä tie, ktoré si nevyžadujú veľkú investíciu a môžu sa realizovať žiakmi hneď alebo v krátkom čase vedením školy.
- Po spracovaní informácií si vyberú melódiu piesne, na ktorú vytvoria vlastný text o tom, ako šetriť energiu v škole. Budú pretvárať vecný text na umelecký. To je úloha na 1. hodinu – slovenský jazyk a literatúru.
- Na 2. hodine – hudobná výchova, nasleduje nácvik piesne. Melódiu si môžu púšťať z internetu (YouTube) alebo použiť stiahnuté karaoke verzie piesní.
- Piesne žiaci zaspievajú počas koncertu v rámci projektové dňa. Ak nie je aktivita realizovaná v rámci projektu, tak môžu predviesť nacvičené piesne na konci druhej hodiny.
Aktivita je pre žiakov zaujímavá tým, že sa učia, prijímajú informácie, pomocou populárnych piesní. Niektorým robí problém zaspievať pieseň, preto je vhodné zadávať ju do skupín. Aktivita sa môže realizovať v ktoromkoľvek ročníku II. stupňa, pretože populárne piesne sú učivom literárnej výchovy v každom ročníku, okrem piateho.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Náučná a prínosná aktivita v netradičnej a pre žiakov príťažlivej forme. Nevýhodou je, že nie je možné posúdiť hĺbku skúmania témy. Rovnako by do budúcnosti bolo vhodné doplniť dokumentáciu aktivity a inovovať jej výstupy."