Úvod Kytica z kvetov biomasy

Kytica z kvetov biomasy

Pridané: 29.03.12 Názov: Kytica z kvetov biomasy
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom

Predmety: Biológia

Vek: 12+

Trvanie: do 45 minút

Miesto: Trieda

Pomôcky: semená rastlín, 2 tégliky, zem, vata, fotoaparát, PC s programom PowerPoint, spätný projektor alebo interaktívna tabuľa

Cieľ

Žiak vie: • Charakterizovať pojem biomasa. • Uviesť príklady rastlín, ktoré sa pestujú ako zdroj biomasy. • Vymenovať podmienky klíčenia rastlín a podmienky rastu rastlín. • Povedať príklad rastliny, ktorá patrí medzi jednoklíčnolistové a dvojklíčnolistové rastliny.

Metodický postup

 

Aktivita: Kytica z rastlín biomasy

Učivo: Rast a vývin semena

Tematický celok: Vnútorná stavba tela rastlín a húb

Predmet: biológia

Ročník: šiesty

Časová dotácia: 1 hodina – oboznámenie s výsledkami pozorovania (samotné pozorovanie pokusu si vyžaduje dlhší čas, môže prebiehať aj doma)

Cieľ:

Žiak vie:

· Charakterizovať pojem biomasa.

· Uviesť príklady rastlín, ktoré sa pestujú ako zdroj biomasy.

· Vymenovať podmienky klíčenia rastlín a podmienky rastu rastlín.

· Povedať príklad rastliny, ktorá patrí medzi jednoklíčnolistové a dvojklíčnolistové rastliny.

Metódy: pozorovanie a pokus, práca s IKT

Forma: samostatná práca

Výstup: zasadené rastliny, prezentácia s fotografiami a výsledkami pozorovania

Scenár aktivity:

  1. Aktivita nadväzuje na aktivitu Tvoríme Atlas biomasových rastlín. Žiaci budú robiť pokus zameraný na overenie poznatkov o podmienkach klíčenia a podmienkach rastu rastlín, pričom rastliny by mali patriť medzi tie, ktoré sa pestujú ako zdroj alternatívneho druhu energie - biomasy. Semeno rastliny môžu zasadiť doma a pozorovať, čo sa s ňou deje. Svoje pozorovania zaznamenávať pomocou fotografií a zistenia zaznamenať do jednoduchej prezentácie.
  2. Postup pokusu: Každý žiak si pripraví dva, najlepšie priesvitné, tégliky. Do jedného dá vlhkú vatu a do druhého zem. Do obidvoch zasadí semeno rastliny. Môže byť rovnaké, ale aj rôzne. Téglik s vatou dá do tmy a téglik so zemou nechá na svetle, pravidelne ich polieva. Pozoruje, čo sa deje so zasadenými rastlinami. Značí si dátum sadenia, klíčenia a dátum, kedy začali rásť zelené časti rastliny. Zmeny dokumentuje fotografiami.
  3. Úloha:

I. Zistiť, za akých podmienok rastlina vyklíči.

II. Zistiť, za akých podmienok rastlinám vyrastajú zelené časti rastlín.

III. Zistenia zaznamenať do prezentácie.

  1. Žiaci oboznámia s výsledkami svojho pozorovania spolužiakov počas projektového dňa. Poinformujú, čo sa im podarilo a v čom naopak neboli úspešní. Ak nie je aktivita súčasťou projektu, tak sa môže realizovať na klasickej hodine biológie.
  2. Pozorovanie môže pokračovať, po odkvitnutí a po zarodení z odpadu môžeme pripraviť biomasu.

Vzhľadom na učivo je aktivita vhodná do šiesteho ročníka. Je možné ju využiť vo vyšších ročníkoch ako prípravnú fázu (pestovanie rastlín) na pokus s biomasou ako druhom paliva, ktorého výhrevnosť sa bude zisťovať na fyzike.

Aktivita je pre žiakov atraktívna, pretože prepája teoretické vedomosťami s praktickými skúsenosťami.


Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:

Obrázky:

Dokumenty:

Komisia platformy

Slovné hodnotenie komisie:

"Aktivita je inšpirujúca a inovatívna, oceňujeme iniciatívu a prácu žiakov rovnako ako návrh jej pokračovania na ďalšom predmete. Do budúcnosti by bolo vhodné rozšíriť dokumentáciu."

Hodnotenie:

Energia v škole

Viete ako efektívne šetriť pri osvetlení? Ako znížiť náklady na vykurovanie a znižovať ekologickú stopu? Aké environmentálne zmeny možno spraviť v PC učebni a mnohé iné? Praktické rady a tipy nájdete v atraktívnom prevedení v sekcii Energia v škole. Rovnako ich môžete použiť aj v rámci praktických cvičení.

Ďalšie informácie

Odborné vyučovanie

Hľadáte zaujímavé aktivity na svoje vyučovanie? Animácie o rôznych energetických zariadeniach a princípoch ich fungovania? V sekcii Odborné vyučovanie sú pre vás pripravené kapitoly o energii, jej výrobe a spotrebe, moderných technológiách, poradenstve ako aj základoch energetického zhodnocovania budov.

Ďalšie informácie

Odborný výcvik

Odborný výcvik je kľúčovým pilierom odborného vzdelávania. Žiak má využívať získané teoretické vedomosti zo všetkých odborných predmetov a nadobudnúť praktické zručnosti pre výkon remesla. V tejto sekcii nájdete Praktické cvičenia na prácu v dielňach s technickými zariadeniami, strojmi a prístrojmi.


Ďalšie informácie