Kytica z kvetov biomasy
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Biológia
Vek: 12+
Trvanie: do 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: semená rastlín, 2 tégliky, zem, vata, fotoaparát, PC s programom PowerPoint, spätný projektor alebo interaktívna tabuľa
Cieľ
Žiak vie: • Charakterizovať pojem biomasa. • Uviesť príklady rastlín, ktoré sa pestujú ako zdroj biomasy. • Vymenovať podmienky klíčenia rastlín a podmienky rastu rastlín. • Povedať príklad rastliny, ktorá patrí medzi jednoklíčnolistové a dvojklíčnolistové rastliny.
Metodický postup
Aktivita: Kytica z rastlín biomasy
Učivo: Rast a vývin semena
Tematický celok: Vnútorná stavba tela rastlín a húb
Predmet: biológia
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 1 hodina – oboznámenie s výsledkami pozorovania (samotné pozorovanie pokusu si vyžaduje dlhší čas, môže prebiehať aj doma)
Cieľ:
Žiak vie:
· Charakterizovať pojem biomasa.
· Uviesť príklady rastlín, ktoré sa pestujú ako zdroj biomasy.
· Vymenovať podmienky klíčenia rastlín a podmienky rastu rastlín.
· Povedať príklad rastliny, ktorá patrí medzi jednoklíčnolistové a dvojklíčnolistové rastliny.
Metódy: pozorovanie a pokus, práca s IKT
Forma: samostatná práca
Výstup: zasadené rastliny, prezentácia s fotografiami a výsledkami pozorovania
Scenár aktivity:
- Aktivita nadväzuje na aktivitu Tvoríme Atlas biomasových rastlín. Žiaci budú robiť pokus zameraný na overenie poznatkov o podmienkach klíčenia a podmienkach rastu rastlín, pričom rastliny by mali patriť medzi tie, ktoré sa pestujú ako zdroj alternatívneho druhu energie - biomasy. Semeno rastliny môžu zasadiť doma a pozorovať, čo sa s ňou deje. Svoje pozorovania zaznamenávať pomocou fotografií a zistenia zaznamenať do jednoduchej prezentácie.
- Postup pokusu: Každý žiak si pripraví dva, najlepšie priesvitné, tégliky. Do jedného dá vlhkú vatu a do druhého zem. Do obidvoch zasadí semeno rastliny. Môže byť rovnaké, ale aj rôzne. Téglik s vatou dá do tmy a téglik so zemou nechá na svetle, pravidelne ich polieva. Pozoruje, čo sa deje so zasadenými rastlinami. Značí si dátum sadenia, klíčenia a dátum, kedy začali rásť zelené časti rastliny. Zmeny dokumentuje fotografiami.
- Úloha:
I. Zistiť, za akých podmienok rastlina vyklíči.
II. Zistiť, za akých podmienok rastlinám vyrastajú zelené časti rastlín.
III. Zistenia zaznamenať do prezentácie.
- Žiaci oboznámia s výsledkami svojho pozorovania spolužiakov počas projektového dňa. Poinformujú, čo sa im podarilo a v čom naopak neboli úspešní. Ak nie je aktivita súčasťou projektu, tak sa môže realizovať na klasickej hodine biológie.
- Pozorovanie môže pokračovať, po odkvitnutí a po zarodení z odpadu môžeme pripraviť biomasu.
Vzhľadom na učivo je aktivita vhodná do šiesteho ročníka. Je možné ju využiť vo vyšších ročníkoch ako prípravnú fázu (pestovanie rastlín) na pokus s biomasou ako druhom paliva, ktorého výhrevnosť sa bude zisťovať na fyzike.
Aktivita je pre žiakov atraktívna, pretože prepája teoretické vedomosťami s praktickými skúsenosťami.
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Aktivita je inšpirujúca a inovatívna, oceňujeme iniciatívu a prácu žiakov rovnako ako návrh jej pokračovania na ďalšom predmete. Do budúcnosti by bolo vhodné rozšíriť dokumentáciu."