Tvoríme Atlas biomasových rastlín
Autor: Mgr. Miriam Libová
Škola: Základná škola Hliník nad Hronom, Hliník nad Hronom
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Výtvarná výchova
Vek: 12+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda
Pomôcky: odborná literatúra, PC s prístupom na internet, výkresy, farbičky
Cieľ
Žiak vie: • Vyhľadávať, spracovávať, porovnávať informácie z odbornej literatúry a internetu. • Vytvoriť pomocou získaných informácií statický opis rastliny, z ktorej sa vyrába biomasa. • Nakresliť ilustráciu k statickému opisu rastliny s detailnejším zobrazením časti rastliny (pohľad pod lupou a mikroskopom). • Uviesť príklady rastlín, z ktorých sa tvorí biomasa.
Metodický postup
Aktivita: Tvoríme Atlas biomasových rastlín
Učivo: Statický opis/Výtvarná biológia
Tematický celok: Svet je plný zaujímavých ľudí, vecí a javov/Podnety iných predmetov
Predmet: slovenský jazyk a literatúra, výtvarná výchova
Ročník: šiesty
Časová dotácia: 2 vyučovacie hodiny (blokové vyučovanie)
Cieľ:
Žiak vie:
· Vyhľadávať, spracovávať, porovnávať informácie z odbornej literatúry a internetu.
· Vytvoriť pomocou získaných informácií statický opis rastliny, z ktorej sa vyrába biomasa.
· Nakresliť ilustráciu k statickému opisu rastliny s detailnejším zobrazením časti rastliny (pohľad pod lupou a mikroskopom).
· Uviesť príklady rastlín, z ktorých sa tvorí biomasa.
Metódy: práca s odbornou literatúrou, práca s IKT – vyhľadávanie informácií z internetu, kresba
Forma: samostatná práca
Výstup: Atlas biomasových rastlín – odborná kniha
Scenár prvej vyučovacej hodiny:
- Oboznámenie s témou a cieľmi hodiny.
- Motivácia:
Kde bolo, tam bolo za siedmimi horami, za siedmimi dolinami, kde sa piesok lial a voda sypala, žila raz jedna kráľovná, ktorá bola zároveň riaditeľkou školy v kráľovstve zvanom Základná škola Hliník nad Hronom. Ako každej vládkyni aj jej záležalo na tom, aby bola pokladnica kráľovstva plná. Lenže veľkú časť rozpočtu musela so svojimi poradcami každoročne dávať na poplatky za energie. Hlavou jej vŕtalo, ako by sa dali znížiť. Skúmala rôzne možnosti a o jednej sa dopočula bola to biomasa, ako zdroj energie, ktorý sa dá využívať na kúrenie. Lenže biomasa je všeobecný pojem. Čo sa za ním konkrétne skrýva? V literatúre si našla, že biomasa je biologicky rozložiteľná zložka výrobku alebo zvyšku rastlinných a živočíšnych látok z poľnohospodárstva, lesníctva alebo biologicky rozložiteľná zložka priemyselného a komunálneho odpadu. Aké rastliny sú tie biomasové? Kráľovná dala vyhlásiť, že tí, ktorí jej prinesú informácie o rastlinách, z ktorých sa dá vyrobiť biomasa, bohato odmení. A tak sa po kráľovstve rozbehlo mnoho obyvateľov, aby našlo čo najviac informácií, snažili sa najmä šiestaci, keďže sa práve oni učili v škole o rastlinách a ich význame. Bolo to náročné, ale na svojej ceste stretli múdru ženu – biologičku, ktorá im pomohla. Každému dala papierik s textom a povedala im, že keď si papierik prečítajú v zrkadle nájdu tam slová, ktoré im pomôžu. A tak sa aj stalo. Mladí ľudia si papieriky prečítali a objavili sa im tam slová známe i také, ktoré počuli prvýkrát, napr, repka olejka, alebo ježibaba guľatohlavá. Čo majú spoločné s biomasou? Po tom už začali pátrať v kráľovskej knižnici a kráľovskej izbe počítačov. A čo sa im podarilo zistiť? O tom nabudúce...
- Každý žiak vyhľadával o svojej rastline informácie – výskyt, požiadavky na svetlo, teplo, veľkosť rastliny, vzhľad, tvar a farba listov, farba a tvar kvetov, rozmnožovanie, význam. Tieto informácie spracovali a vytvorili statický opis rastliny, ktorý napísali na polovicu strany výkresu.
Scenár druhej vyučovacej hodiny – výtvarná výchova
- Žiaci nakreslia na druhú polovicu výkresu ilustráciu rastliny, o ktorej písali statický opis. Okrem celkového vzhľadu zachytia ilustráciou aj detailnejší pohľad na zvolenú časť rastliny.
- Z jednotlivých výkresov vytvoria knihu – Atlas biomasových rastlín, ktorý bude mať tri časti:
I. Rýchlorastúce dreviny (vŕba biela, topoľ japonský, jelša lepkavá, agát biely, smrek obyčajný, dub letný)
II. Poľnohospodárske plodiny (repka olejka, pšenica obyčajná, slnečnica ročná, kukurica siata, ovos siaty, jačmeň siaty, cirok obyčajný, raž siata)
III. Energetické byliny:
A/ jednoročné (láskavec, slez kŕmny)
B/ viacročné (ježibaba guľatohlavá, ozdobnica čínska, komonica biela, pupalka dvojročná)
C/ trávy (kostrava rákosovitá, ovsík vyvýšený)
- Počet rastlín prispôsobíme počtu žiakov v triede.
- Každý žiak predstaví svoje dielo počas projektového dňa. V prípade, že sa aktivita nerealizuje v rámci projektu sa oboznámenia žiaci s prácami na konci dvojhodinového bloku.
Šiestaci sa po namáhavom hľadaní a spracovávaní informácií o biomasových rastlinách ponáhľali do paláca. Tam predstúpili pred biologičku, poradkyňu kráľovnej, a prečítali jej opisy rastlín, aby si rastliny vedela predstaviť. Pre lepšiu predstavivosť jej ukázali aj ilustrácie týchto rastlín. Potom sa dohodli, že svoje objavy spoja a vytvoria knihu – Atlas biomasových rastlín. Biologička sa im poďakovala za ich prácu a sľúbila, že knihu, ktorú spoločne vlastnoručne vytvorili, budú v kráľovstve využívať aj počas ďalších rokov.
Aktivita je obsahom učiva vhodná najmä do šiesteho ročníka, ale v pozmenenej podobe sa dá využiť vo vyšších ročníkoch aj v kombinácii s fyzikou v učive o teple (výhrevnosti jednotlivých palív ) alebo s chémiou v učive o zdrojoch uhľovodíkov. Vtedy bude potrebné zmeniť najmä motiváciu.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Výborné spracovanie zaujímavej aktivity, oceňujeme aj zaangažovanosť žiakov a prepojenie na ďalšiu aktivitu, keď deti pozorovali klíčenie rastlín. Na druhej strane však chýba aplikácia na tému energie v škole, skúmanie témy do hĺbky a prepojenie s praxou."