Ako sa modeluje voda
Autor: Mgr.,Galina, Čajková
Škola: Základná škola Mirka Nešpora, Prešov
Predmety: Slovenský jazyk a literatúra, Výtvarná výchova, Geografia, Prírodoveda
Vek: 10+
Trvanie: do 10 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Nenáročný odpadový a zvyškový materiál-kartóny,prírodniny,obrázky, polystyrén, tiež učebnice, knihy, internet...
Cieľ
Cieľom je oboznámiť sa s vodou na Zemi a jej činnosťou,poznať vznik rieky, vodopádov, kaňonov, vplyv vody na formovanie krajiny, podporiť medzipredmetové vzťahy a aplikovať environmentálnu výchovu a tvorbu projektov a prezentačné zručnosti ako prierezovú tému
Metodický postup
Tvorbou 3D modelov sa zaoberám viac ako 10 rokov. Táto aktivita je nesmierne zaujímavá a pôsobí motivujúco. Žiak v nej môže uplatniť vlastnú tvorivú fantáziu, nestretáva sa s demotivačným neúspechom, často sa pri tvorbe projektu spoja hlavy celej rodiny, čo žiaci vyhodnocujú nesmierne pozitívne- ako krásne chvíle strávené s rodičmi, súrodencami, či starými rodičmi.
1. výber témy- téma je vymedzená rozsahom učiva- v tomto prípade geografie v piatom ročníku. Žiak si ju volí na začiatku roka, prezentuje v priebehu roka, najlepšie v čase , keď sa danej téme venujeme podľa plánov v škole, aby sme mohli realizovať partnerské vyučovanie
2. tvorba projektu- projekt má 2 časti- modelovú, ktorú tvoria viac, alebo menej náročné modely- pri náročnejších umožníme prácu v skupinách a textovú, ktorú tvorí sprievodné slovo k modelu. Táto časť nie je povinná,ak žiak dokáže sám , bez pomoci prezentovať vlastný model
3. prezentácia projektu-môže byť predmetom samostatnej vyučovacej hodiny- prezentuje cca 4-5 žiakov,alebo je prezentácia doplnkom učiteľovho výkladu novej látky. Trvanie prezentácií sa tak pohybuje od 10-45 minút.Žiakov bežne nevyvolávam pred tabuľu,overovanie vedomostí uskutočňujem formou rozhovoru, žiak sedí na svojom mieste. V tomto prípade sa cielene učí vystupovať pred poslucháčmi, keďže prezentuje vlastnú prácu k téme, ktorú si sám vybral, dodáva mu to sebavedomie a umožňuje aj slabším žiakom zažiť pocit úspechu.Pri zaujímavých projektoch je viditeľná okamžitá spätná väzba spolužiakov, ktorí sa pýtajú, komentujú
4. hodnotenie projektu -žiacku prácu hodnotia spolužiaci, učiteľ, ale aj on sám.Pokúsme sa vyhnúť ostrej kritike, ak sme aj čakali viac. Ak nie je práca v poriadku, upozornime na nedostatky a dajme žiakovi šancu zareagovať .Ak je výborná, nešetrime chválou, pre slabších žiakov je naša podpora obrovskou odmenou.
Táto aktivita je v praxi overená ako mimoriadne efektívna forma projektového a partnerského vyučovania. V súčasnosti sme pri téme Prírodné krajiny a žiaci naďalej prezentujú veľmi zaujímavé modely. Týmto spôsobom budeme pokračovať v geografii 5. ročníka až do konca školského roka. Projekty každoročne prezentujeme pri vhodnej príležitosti formou súťažnej výstavy verejnosti.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Obrázky:
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Táto aktivita jednoznačne podporuje efektívne využívanie voľného času a rozvoj viacerých zručností detí, oceňujeme myšlienku aj náročnosť vypracovania. Na druhej strane však akivita nesúvisí s témou šetrenia energie na škole a nie je jasné, aký efekt má mať na získavanie nových alebo upevňovanie už nadobudnutých vedomostí."