Žiaci pátrači
Autor: RNDr., Viera, Glosová
Škola: Základná škola Tribečská, Topoľčany
Predmety: Prírodoveda
Vek: 8+
Trvanie: viac ako 45 minút
Miesto: Trieda, Exteriér
Pomôcky: Microsoft Word, Microsoft Power Point, Projektor, Tlačiareň.
Cieľ
Cieľom aktivity bolo oboznámiť žiakov s využívaním energie v ich každodennom živote, poukázať na jej plytvanie a dať im do pozornosti možnosti využívania alternatívnych zdrojov.
Metodický postup
Aktivita bola rozdelená a časť vedená v triede počas vyučovania a časť ktorá sa odohrala v priestore budovy, mimo triedu.
Počas prvej časti, na hodine prírodovedy, starší žiaci za pomoci učitela prezentovali triede základné informácie o energiách, ich každodennom využívaní, častých spôsoboch plytvania a jej alternatívnych zdrojoch. Prostredníctvom nasledujúcej diskusie mladší žiaci získali lepší obraz o tom aký dopad má energetické využitie na nich osobne. Počas hodiny im boli takisto rozdané anketové formuláre, kde boli definované otázky na ktoré mali počas nasledujúcich dní vypracovať odpovede. Otázky sa týkali energetickej spotreby priamo v škole.
Druhá časť spočívala práve vo vypracovaní daného dokumentu. Ten mal obsahovať špecifické údaje, ale aj nápady ako zlepšiť súčasný stav. Na zozbieranie údajov bolo potrebné osloviť veľkú vzorku žiakov 1 - 4 ročníka, získať informácie od školníka ako spraviť aj primárny výskum. Výsledný 13. stranový dokument príjemne prekvapil spracovaním ako aj kvalitou (viď prílohu).
Tento dokument bol neskôr využitý ako základ a prezentovaný žiakmi v súťaži "Topveda", organizovanou Topolčianskym samosprávnym krajom.
Materiály potrebné na realizáciu aktivity:
Dokumenty:
- moderne_89_ENERGIA-pracovny-list.doc
- moderne_89_VODA-pracovny-list.doc
- moderne_89_Energia---anketa.doc
- moderne_89_voda---anketa.doc
Materiály dokumentujúce realizáciu aktivity:
Obrázky:
Dokumenty:
Komisia platformy
Slovné hodnotenie komisie:"Komplexná, logicky zosúladená, náučná a praktická aktivita. Veľmi náročná úloha, no o to zaujímavejší a prínosnejší výstup pre danú vekovú skupinu. Interaktivita úlohy podporuje aktívnu spoluprácu a samostatnosť detí, organizovaním aktivity a jej prípravou pre mladších sa žiaci iste veľa naučili."